Koeajo: Volvo V40 T2

16.04.2014 | Timo Nurmi
Koeajo: Volvo V40 T2

V40 on yhä useamman kukkaron ulottuvilla.

V40-mallin moottorivalikoima sai täydennystä tyvipäästä. Bensiinimalliston pienin ja edullisin versio on nyt T2. Se on noin 1 600 euroa halvempi kuin seuraavaksi isompi bensamoottori, 30 hv tehokkaampi T3.

Halvimpaan dieselversioon eli D2:een verrattuna T2 on varustetasosta riippuen noin 300– 700 euroa kalliimpi. Tehoa T2:ssa on viisi hevosvoimaa enemmän, mutta vääntöä 30 Nm vähemmän. Yhdistetyn kulutuksen arvo on T2:ssa 1,6 l/100 km suurempi kuin D2:ssa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

T2-moottori riittää hyvin

Suoraruiskutuksella varustettu turbokone on mitoitettu riittäväksi V40:een. Se ei anna mahdollisuutta kiihtyvyyden hurmasta nauttimiseen, mutta eipä kuljettajalle toisaalta tule myöskään tunnetta voimanlähteen riittämättömyydestä. Ohituksissa on toki etsittävä aktiivisesti pienempää vaihdetta, sillä terhakkuus kasvaa ehkä vähän keskimääräistä selvemmin vasta kierrosten kohotessa. Muuten moottori edustaa kunnialla nykytekniikkaa; se on hiljainen, ja värinät pysyvät hyvin kurissa.

T2 on myynnissä vain manuaalivaihteiston kumppanina. Vaihteenvalitsin ei liiku höyhenenkevyesti, mutta jämäkästi ja täsmällisesti kylläkin. Myös kytkinpolkimen vaste henkii jämäkkää rakennetta. Kytkin on kuitenkin tunnokas ja mukava käytettävä jatkuvaa polkemista vaativassa kaupunkiajossakin. Vaihdeopastin kehottaa herkästi vaihtamaan isommalle, sen sijaan pienempää pykälää sitä ei saa vaatimaan oikein millään.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.