Koeajo: Volvo V60 D4

26.02.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Volvo V60 D4

Isoihin Volvoihin tarjotaan uutta moottoritekniikkaa. Mittasimme D4-dieselin V60-korissa.

Koeajoauton D4-tunnus on tuttu, mutta moottori on kokonaan uusi. Viisimukisen tunnusomaista ääntä ei enää D4:n keulalla kuulla, vaan voimanlähde on kutistunut nelisylinteriseksi. Pelkästään yhdensylinterin poistamisella ei uusia teho- ja kulutuslukemia kuitenkaan ole saavutettu.

Uudet suuttimet, uudet luvut

Voimanlähde kuuluu Volvon uuteen kaksilitraiseen Drive-E -moottoriperheeseen. Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet ruiskutuspuolella. Aiemmin ruiskutusjärjestelmässä oli yksi paineanturi, mutta nyt moottorinohjaus saa painetiedon jokaiselta ruiskutussuuttimelta ja tarkkailee tällä tavoin ruiskutuspainetta. Kaikilla suuttimilla on siis oma mikropiirinsä. Volvo kutsuu järjestelmää nimellä i-ART.

Lyhyesti sanottuna järjestelmä mahdollistaa tarkemman polttoaineen ruiskutuksen, mikä tarkoittaa paremmin optimoitua palamisreaktiota, pienempää kulutusta ja suurempaa tehoa. Ruiskutuspaine on 2 500 baria.

BMW on perinteisesti ollut kova luu, kun puhutaan tehon ja CO2-päästöjen suhteesta. Nyt Volvo heittää uudella D4:llä kunnolla hiekkaa baijerilaisten rattaisiin: 181 hv ja 99 g/km.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kilpailukykyinen paketti

Ilmoitetuille teho- ja vääntölukemille on katetta myös käytännön ajossa. Moottori tarvitsee noin 1 500 kierrosta herätäkseen kunnolla, mutta sen jälkeen voimaa on runsaasti ja veto erittäin pontevaa. Kuusivaihteisen manuaalilaatikon välityssuhteet sopivat moottorin kaveriksi hyvin, vaikka ovatkin melko pitkät. Turhan matalilla kierroksilla ajamisesta syntyvää jyrinää ei juuri joudu kuuntelemaan.

Suorituskykymittausten perusteella selvästi paras ohitusvaihde on nelonen, millä liikutaan pirteästi ilman koneen huudattamista. Myös sitkeysarvot ovat kunnossa. Säälimme auton nastallisia talvirenkaita, joten jätimme paikaltaan kiihdyttelyt tekemättä.

Reilun väännön turvin maantiekulutuslenkkimme sujui vaivattomasti. Volvo kulutti keskimäärin 4,6 l/100 km, mitä voi pitää erittäin hyvänä tuloksena – varsinkin kun ottaa huomioon auton 1 685 kilon omamassan.

Paketti tuntuu kokonaisuutena varsin kilpailukykyiseltä. Erityisesti tiukasti säädellyillä yritysautomarkkinoilla D4 ja V60 lienevät kovaa kamaa.

D4 maksaa alle 2 000 euroa enemmän kuin 115-hevosvoimainen D2. Automaattivaihteisto nostaa hintaa vähän alle 1 000 eurolla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.