Koeajo: VW Golf GTI

08.01.2014 | Jussi Saarinen
Koeajo: VW Golf GTI

VW Golf GTI on ikoninen automalli, ja tietää sen itsekin.

Harvojen asioiden kanssa on ihan kaikissa tilanteissa todella luontevaa olla – niin, että mikään ominaisuus ei ärsytä, vaikka epäkohtia yrittäisi etsimällä etsiä.

Golf GTI nyt vain sattuu olemaan auto, jossa on kaikki. Oli määränpää missä tahansa tai tie millainen hyvänsä, kuski ja auto sulautuvat yhdeksi kokonaisuudeksi. Se hämmästyttää jokaisen ajorupeaman jälkeen.

Sporttinen, edustava ja käytännöllinen

Sen sulautumisen havaitsee jo kaupungissa, missä auto on yhtä aikaa sekä urheilullinen että vaivaton.

Menoluonnetta korostaa se, että muuttuvavälitteisellä ohjauksella varustettu GTI vaihtaa suuntaa selvästi ahnaammin kuin tavallinen Golf. Nopean ohjauksen vuoksi sisäkaarteen korokkeita kannattaakin pitää silmällä.

Silti kulku ei ole liian sporttista. Mukautuva iskunvaimennus (lisävaruste 10 mm madalletun alustan ja ajomoodivalinnan kanssa) vähentää sopivasti jämäkän jousituksen aiheuttamia tärinöitä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Aivan kuten sisarmalli Skoda Octavia RS:ssä (koeajo TL 13/13), myös Golf GTI:ssä kaksoiskytkinvaihteisto tuo ajoon oman helppoutensa, vaikka moottorin terävä voima ei välity aivan kaikissa tilanteissa tiehen nopeimmalla mahdollisella tavalla. Ja nelivetoa alkaa tehdä mieli jo sadekelillä – saisi tuon tahattoman sutimisen kuriin.

Golf GTI tuntuu kehon jatkeelta

Viimeistään mutkatiellä GTI ja kuski tanssivat jo ihan samaan tahtiin: ei mitään vikurointia, kallistelua tai huojumista. Sport-ajomoodilla ohjauskin tuntuu miltei tehostamattomalta. Eikä jousitus tärskäytä pahimmissakaan röykyissä, vaan säilyttää ihmeellisen cooliutensa. Soralla perän saa provosoimalla irti, mutta pito palautuu pehmeästi ja ilman dramatiikkaa.

Kun vielä todetaan, että melu pysyy kohtuullisesti aisoissa, auto tuntuu tukevalta ja ohjaus keskittää hienosti, sulautuminen on myös matka-ajossa tosiasia. Vain kuskin penkin selkänoja oli oudon muhkurainen, eikä säädettävä ristiseläntukikaan oikein auttanut.

Golf GTI on kehunsa ansainnut

Älkää nyt ottako hernettä nenään siitä, että taas ne Tuulilasissa ylistävät VW-konsernin tuotetta ihan estoitta. Golf GTI on ansainnut edellä mainitut kehunsa: se on järkevä muttei lainkaan tylsä, herkkä muttei yhtään lälly – ja hauska muttei mikään teini.

No okei, ei se mikään rata-auto ole. Mutta toisaalta: eipä Golf GTI ole sellainen koskaan yrittänytkään olla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.