Koeajo: VW Polo R WRC

13.11.2013 | Timo Nurmi
Koeajo: VW Polo R WRC

Ärrä-Polo on sekä tosi helppo että tosi kireä

Ainakaan ovien määrällä ei Polo R:n hankintaa voi perustella. Auto on tarjolla vain kaksiluukkuisena, vaikka lähes kaikki miedommat Polot myydään neliovisina. Hintaa on silti kertynyt yli kaksinkertaisesti verrattuna Polo-malliston halvimpaan versioon. Toisaalta Ärrässä on tehoa yli kolme kertaa perusversiota enemmän.

WRC-henkinen R on bodattu ulkoisesti maltilla. Pyöräkoko on räyhäkäs 18 tuumaa, ja koria on kuorrutettu teippisarjalla. Takana menohalut kerrotaan kattospoilerin, väljän pakoputkenpään sekä diffuusorimaisen puskurin alareunan avulla.

Etuistuimissa on reilusti sivuttaistukea, ja nahkea verhoilukangas auttaa vartalon pitämisessä kiinni penkissä. Takaistuimella muodot ovat miedommat, mutta voimakkaasti kallistetun istuinosan takia penkki tuntuu poteromaiselta. Etuistuimen selkänojan kaato eteen ei vapauta istuimen etäisyyssäätöä, joten taakse kavuttaessa on joko oltava erityisen notkea tai siirrettävä etuistuin erikseen eteenpäin.

Polossa on raju suorituskyky

Penkkien paimentava ote on tarpeen, sillä Ärrässä on potkua kuin pienessä kylässä. Hyinen sää (–4 °C) haittasi lievästi suorituskykymittauksia, mutta lukemat ovat silti mairittelevia. 0–400 m loppunopeus on noin 10 km/h korkeampi kuin esimerkiksi Peugeot 208 GTI:llä ja Ford Fiesta ST:llä, ja sitkeys sekä ohituskiihtyvyys ovat erinomaiset.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Fiestaan verrattuna Polon alusta on vähemmän kova, vaikka jäykkä onkin. Normaalitempoisessa ajossa ratkaisu on miellyttävä, sillä auto ei ole erityisen herkkä urille ja etenee muutenkin melko vakaasti. Kovemmassa nojailussa perän käytös muuttuu vähän levottomaksi.

Ei mikään poloinen

Kiihkeydestään huolimatta Poloa on todella helppo ajaa rauhallisesti. Tunnokas kytkin ja muikea alavääntö tekevät liikkeellelähdöistä vaivattomia, ja vauhti lisääntyy tarvittaessa reippaasti. Varsinainen herääminen tosin tapahtuu vasta 3 000 r/min -käyntinopeuden paikkeilla.

Ohjaukseen on saatu mukavasti tuntoa, mutta reagointi ratin liikkeisiin ei ole aivan niin välitöntä kuin tällaiselta autolta sopii odottaa. Rauhallisilla ratin liikkeillä ratin vaste on looginen, sen sijaan räväkämmässä mutka-ajossa vastetta voisi olla enemmänkin.

Tavarankuljetuskyky on jokseenkin normi-Polon tasolla. Jämäkän tavaratilan lattialevyn alla on vähän tilaa pikkunyyteille, ja takaselkänoja on kaadettavissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.