Koeajo:Golf GTE

08.05.2014 | Pasi Piironen
Koeajo:Golf GTE

Pistokepoweria - VW:n pelinavaus pistokehybridien saralla on Golf GTE.

Jos e-Golfin rajallinen toimintamatka ei sovellu omiin käyttötarkoituksiin, kannattaa suunnata katse Golf GTE:n suuntaan. Tässä mallissa 1,4-litraisen TSImooottorin (110 kW/150 hv) kaverina hyörii 75 kW:n (102 hv) tehoinen sähkömoottori. Kaksikon yhteisteho on parhaimmillaan 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Näillä eväillä GTE on varsin urheiluhenkinen ajopeli, joka suoriutuu satasen vauhtiin 7,6 sekunnissa ja kelaa huippujakin tarvittaessa 222 km/h verran.

Piilevä ekohenkisyys

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton Golf GTI-teemaa noudatteleva ulkonäkö ei paljastaohikulkijoille GTE:ssä piileskelevää ekohenkisyyttä. Auton korkeajänniteakuston kapasiteetti (8,8 kWh) on kaksinkertainen Prius PHEV:n verrattuna, joten GTE:n pitäisi parhaimmillaan kulkea noin 50 kilometrin matka pelkän sähkömoottorinsa voimin. Tämän seikan myötä pistoke-GTE:n virallinen EU-kulutus on varsin mairitteleva 1,5 l/100 km, joka vastaa 35 g/km CO2-päästötasoa.

Lyhyen esituotantoautolla tehdyn koeajon perusteella GTE pystyy yhdistämään eko- ja egohenkisyyden varsin maukkaaksi paketiksi, jolle riittänee ottajia, jos hinta saadaan asemoitua vähänkään järjelliselle tasolle.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.