Koeajossa: Aston Martin Rapide S – yksilöllisyys maksaa

23.10.2013 | Heinrich Lingner / AMS
Koeajossa: Aston Martin Rapide S – yksilöllisyys maksaa

Aston Martin Rapidelle on tehty neljän vuoden markkinoilla olon jälkeen facelift, jossa se on saanut nimeensä S-kirjaimen, 81 lisäheppaa, hieman lisää vääntöä ja mukautuvat iskunvaimentimet.

Aikaisempi 477-heppainen kuusilitrainen V12 vei autoa mukavasti. Nyt mahtavassa vaparikoneessa on 558 hevosvoimaa, ja vain kaikista tarkka-aistisimmat huomaavat, että tehokkaampi kone työntää autoa entistä rivakammin. Kellolla mitattuna erot ovat sekunnin kymmenysten luokkaa, eli siitä ei kannata enempää kirjoittaa. Eikä myöskään siitä, että Rapide on nyt päässyt 300 km/h:n huippunopeuskerhoon. Me tarkka-aistisethan tiedämme hyvin, että todellinen luksus ei tarkoita sitä, että kaikkea on liian paljon, vaan sitä, että jotakin on hieman enemmän kuin välttämättä pitäisi olla.

Se hieman enemmän ei tarkoita Rapide S:ssä vain sen suorituskykyä. Myös auton muotoilua on terävöitetty etu- ja takapäässä, ksenonvaloja kiertävät LED-nauhat, ja painopiste on saatu moottorin mukana muutamaa milliä entistä alemmaksi. Painoa ei ole saatu pienemmäksi, ja auto painaa noin kaksi tonnia ilman matkustajia.

Rapide S salaa painonsa hyvin, koska sen kori kiertyy VH-pohjalevyn ylle kuin hieno iltapuku, josta huomaa vain todella tarkalla silmällä sen olevan kokoa 42. Taidokkaasti suunniteltujen pokkausten ja linjojen ansiosta neliovisesta Astonista ei huomaa sen valtavia ulkomittoja (2989 millin pituinen raideväli ja 5020 millin kokonaispituus).

Ulkoa iso, sisältä GT

Vain muutamat näistä milleistä tulevat takapenkkiläisten hyväksi, ja se oli niin jo aiemminkin. Takana olevat kaksi pientä erillispenkkiä eivät ole aikuisille mikään viihtyisä paikka, vaikka lämmitettävien istuinten pehmusteet on muotoiltu hyvin, ja ne voi myös kaataa alas.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Takamatkustajien viihtyvyyttä eivät paranna lisävarusteena saatavat viihdelaitteetkaan. Kulku taakse on hankalaa pienistä ovista, ja pään-, polvi- ja jalkatilat ovat erittäin ahtaat.

Aston Martin pitää Rapidea muutenkin täysveroisen neliovisen sijasta enemmän nopeana matka-GT:nä kahdelle hengelle, joka tarjoaa takaoviensa myötä vähän normaalia enemmän joustavuutta.

Myös neliovisessa Astonissa viihtyy parhaiten ratin takana. Auton hienoutta ei pysty oikein kuvailemaan sekuntien tai ajettujen matkojen pituuden avulla, ja vielä hankalammin sitä luonnehtivat millimetrit tai kilogrammat.

Astonissa parasta on sen ohjautuvuus mutkiin, ohjaustuntuma, jarrut, alusta, soundi ja vauhti sekä isokokoisen vaparikoneen vertaansa vailla oleva luonne. Kaikki tuntuu autossa niin eloisalta ja tarkalta, että lisäovet ja takapenkit ovat unohtuneet jo muutaman mutkan jälkeen, kunnes tulee taas katsottua taustapeiliin.

Autossa on vakiona Touchtronic-automaattivaihteisto, mukautuva alusta, 20-tuumaiset aluvanteet, navigointi ja sateensuoja peräluukussa. Lukuisten houkuttelevien lisävarusteiden vuoksi kovin montaa Rapide S:ää ei varmaan tehdä vain vakiovarusteilla. Astonin historian 100 vaiherikkaan vuoden aikana yksi asia ei nimittäin ole muuttunut: jos kysyy hintaa, silloin autoon ei ole yleensä varaa.

Loppuyhteenveto: S on vain facelift eikä kokonaan uusi malli. Kuitenkin sen avulla Aston Martin on parantanut neliovisen auton dynaamisia vahvuuksia. Tehokkaamman V12:n myötä auto pääsee paremmin eroon sen reviirille epäsoveliaasti tunkevista AMG- ja M-autoista, vaikka se ei oikeastaan edes pidä niitä kilpailijoinaan. Rapiden luonne ja tyyli jaksavat ihastuttaa edelleen. Sillä on korkea hintansa, mutta ostajat haluavat oikeastaan sitä, koska yksilöllisyys maksaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.