Koeajossa Audi A3 Sportback G-tron

18.04.2014 | Tapio Ketonen
Koeajossa Audi A3 Sportback G-tron

Audi panostaa Saksassa myös maakaasun tuottamiseen. Tämä näkyy automallistossakin.

Audi esitteli pian kolme vuotta sitten Berliinin Challenge Bibendum -tapahtumassa ajatusta tuulivoiman varastoinnista.

Audin ratkaisu on tuottaa ylijäämäsähköllä vetyä, muuntaa siitä ja hiilidioksidista metaania ja syöttää metaani maakaasuverkostoon.

Saksan kaasuverkosto kattaa koko maan, ja se pystyy helposti ottamaan vastaan ja varastoimaan hyvinkin paljon näin valmistettua kaasua. Tälle varastoinnille ei käytännössä ole mitään määrällistä rajoitusta.

Uuden tuulivoima- ja kaasustrategian ansiosta Audi on alkanut panostaa entistä enemmän myös maakaasun käyttöön autoissa. Viime kesänä esitelty ja helmikuussa myyntiin tullut A3 G-tron on ensimmäinen merkki tästä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Audin maakaasuauto poikkeaa useimmista muista siinä, että G-tron on varustettu normaalikokoisella bensiinisäiliöllä. Kaasuauto käyttää aina kylmäkäynnistyksessä bensiiniä, koska bensiinin syttymiskelpoinen seosalue on laajempi ja moottori käynnistyy helpommin. Siksi kaasuautossa on aina myös bensiinisäiliö.

Lue Audi A3 Sportback G-tron 1.4 TFSI CNG 81 kW S tronicin koeajo tuoreimmasta Tuulilasista 5/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.