Koeajossa: Audi RS5 Cabriolet – kierrosherkkä tehopakkaus

04.09.2013 | Malte Jürgens / AMS
Koeajossa: Audi RS5 Cabriolet – kierrosherkkä tehopakkaus

Audi RS5 Cabriolet herättää kunnioitusta loppuun asti hiotulla tekniikallaan ja takaa ajonautinnon jatkuvan aina pidon rajoille asti. Pakoputkien päissä olevat läpät saavat neliventtiilikoneen soundin muuttumaan yläkierroksilla koukuttavan hienoksi jytinäksi.

450-heppaisella veekasilla varustettu avoauto tykkää selvästi enemmän siitä, että sillä ajetaan katto auki kuin paksusti eristetty rätti kiinni. Nelipaikkaisen avon katto aukeaa nimittäin sähköhydraulisesti vain 15 sekunnissa, kun taas katon sulkeminen vie kaksi sekuntia kauemmin.

Katon avaaminen vie varsin vähän tavaratilaa hukkaan, koska se pienentää takakonttia vain 60 litralla auki ollessaan. Matkatavaroille jää silloin vielä 320 litraa tilaa.

Seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston ensimmäinen vaihde menee päälle, kun vetää alareunasta litistetyn ratin takana oikealla olevasta alumiinisesta vaihdevivusta. Vähän kaasua ja tehopakkaus kiihtyy vaivattoman kevyesti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hieman oranssiin vivahtavalla punaisella erikoisvärillä maalattu testiauto pujottelee tarkasti Monte Carlon, Nizzan ja La Turbien välillä olevien liikenneympyröiden palmujen ympärillä. Jos välillä pitää kiihdyttää, veekasi karjuu hetken makeasti, ja RS5 hyökkää edessä olevan auton ohi kuin pantteri.

Kierrosherkän 4,2-litraisen koneen teho välittyy kaikille neljälle pyörälle ällistyttävän tehokkaasti, mutta monimutkaisesti. Kaksoiskytkinvaihteiston jatkona on kruunupyörillä toteutettu keskitasauspyörästö Torsen-tekniikalla ja itsensä lukitsevilla monilevykytkimillä sekä kaksi takana olevaa välitysvaihteistoa, jotka pyörivät planeettapyörästöjen kautta kymmenen prosenttia vetoakseleita nopeammin.

Tässä lisävarusteena tarjottavassa sport differential -takatasauspyörästössä lamellikytkin pakottaa ulkokaarteen puoleisen takapyörän seuraamaan välitysvaihteiston korkeampaa kierroslukua, mikä parantaa vetopitoa ja auttaa ohjaamaan auton mutkaan sisään. Insinöörikielessä tätä kutsutaan torque vectoringiksi, ja se mahdollistaa jopa 1800 newtonin vääntöeron pyörien välillä.

Tehtaan lupaamat suoritusarvot herättävät kunnioitusta. Tyhjänä peräti 1900 kiloa painava nelipaikkainen avo kiihtyy nollasta sataan vain 4,9 sekunnissa, ja huippunopeus on vakiona rajoitettu 250 km/h:n lukemaan. Lisävarusteena rajoittimen saa nostettua 280:een.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.