Koeajossa: Bentley Continental GTC – pieni road trip Amerikan malliin

04.11.2013 | Heinrich Lingner / AMS

Bentley Continental GTC Speedillä San Franciscosta Las Vegasiin – on hankalaa kuvitella hienompaa tapaa kruisailla läpi tämän alueen, joka on yksi maailman kauneimmista.

Unohda nyt ihmeessä Las Vegas ja aja Continentalilla niin pitkälle kuin mannerta riittää, kollega neuvoi minua kuultuaan, että matkaisin uudella GTC Speedillä San Franciscosta Las Vegasiin.

Juuri siksi Bentleyn urheiluautot saivat aiemmin nimen Continental, koska ne tehtiin isoihin reissuihin eri mantereilla.

Mutta tämä manner on siihen tarkoitukseen yksinkertaisesti liian suuri. Jos Las Vegasista ajaisi ohi ja jatkaisi itään päin Amerikan mantereen loppuun asti esimerkiksi Norfolkiin Virginiassa, matkaa tulisi reilut 2500 mailia. Se voisi olla anteliaille Bentleyn pojillekin vähän liikaa.

Niinpä koeajo ei ole kuin noin 700 mailin, eli melkein 1200 kilometrin pituinen. Suurin osa noista kilometreistä tuli ajettua katto alhaalla ja nopeuksilla, joilla Bentley ei päässyt näyttämään potentiaaliaan. Nykyään varsin laajan Continental-tuoteperheen nelipaikkainen avoauto kulkee nimittäin jopa 325 km/h:n huippunopeudella.

Katto auki 625 hepan voimin

GTC Speedissä on GT Speed -coupén tekniikka, eli 625 heppaa, uusi kahdeksanvaihteinen automaatti ja hieman takapainoisempi neliveto (voimanjakosuhde 60:40). Tämän luokan autosta puhuttaessa on hankala huomata, mitä tehon nousu noin kymmenellä prosentilla (Continental GTC:ssä on 575 heppaa), automaatin kaksi lisävaihdetta ja vähän enemmän vääntöä takapyörillä olisivat parantaneet käytännön olosuhteissa. Normaalilla GTC:llä ajaessaankaan ei kovin usein ole tullut kaivattua lisätehoa.

Erityisen hemmotellut autoista nautiskelijat kaipasivat kuitenkin normaaleissa Continentaleissa tiettyä rentoutta voimantuottoon, jota voi odottaa kuusilitraiselta tuplaturbo-W12:lta. Sitä voimaa Speedissä on nyt riittävästi kaikissa tilanteissa. Lukujen valossa on hankala kertoa, kuinka tämä Bentley lähtee, kun kaasupoljin painetaan voimalla lattiamattoon: kiihdytys nollasta sataan vie 4,4 sekuntia, ja vajaat kuusi sekuntia myöhemmin vauhtia on 160. W12:n nokka kohoaa hieman kiihdytyksessä, putkistosta tulevat muskelivenettä muistuttavat äänet, ja vaihteet vaihtuvat nopeasti sekä nykäyksettömästi. Kuskin ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin painautua syvemmälle penkkiin ja valita ratista haluttu suunta.

Enemmän tehoa, vähemmän kulutusta

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tämä ei mahdollisesti kiinnosta Bentleyn kuskia ollenkaan, mutta W12 ei ole pelkästään entistä tehokkaampi, vaan myös aiempaa taloudellisempi. Bentleyn mukaan sen keskikulutus on pienentynyt 15 prosentilla. Ajotietokone ilmoittaa kulutukseksi 20 mailia gallonalla, kun olemme ajaneet 300 mailia nopeusrajoitetulla highwayllä. Se on noin 12 litraa 100 kilometrillä, eli ei ollenkaan huono suoritus.

Suoritusarvot tulevat sen sijaan suoraan tehtaan tiedoista, koska Amerikan nopeusrajoitusten puitteissa niiden testaaminen on ankarasti kiellettyä. Sallitun 65 mailin tuntinopeuden pitäminen Sierra Nevadan alueen lukuisissa kaarteissa ja Death Valleyhyn jyrkästi laskeuduttaessa myös mutkissa ei sen sijaan ole kiellettyä. Sekin onnistuu GTC Speediltä rennosti, ja sen 21-tuumaiset talvirenkaat vinkuvat vain vähän. Auto ei juuri kallistele, ja se pysyy yhtä rauhallisena kuin kävelyvauhdissa linnanpihan hiekkatiellä lipuessaan.

Bentley muuttuu erilaiseksi, kun vaihteita vaihtaa käsin ratin vivuista tai vaihdekepistä tai kun sport-asento on päällä. Silloin pakoputkiston läpät aukeavat ja kahdeksanvaihteinen automaatti vaihtaa kolmesta viiteen vaihdetta kerralla. Auto muuttuu vain äänekkäämmäksi, mutta ei juuri nopeammaksi. Ja se fakta ei muutu mihinkään, että mutkien läpi viedään 2,5 tonnin painoista kolossia.

Tarkka ja kevyt ohjaus yrittää hieman salata Bentleyn painoa niukalla palautteellaan. Vaikka se toimii ihan hyvin, välillä toivoisi vähän enemmän tuntoa etupyörien liikeradoista. Talvirenkaillakaan pito-ongelmia ei juuri esiinny tiukoissa mutkissa. Lisäksi Speedin koria kymmenellä millillä laskeva ilmajousitettu alusta huolehtii Nevadan aavikon highwayden epätasaisuuksien tasoittamisesta mahdollisimman tehokkaasti. Toimittajakollegan mielestä jousitusmukavuus on oikein hyvä, mutta hän haluaisi kokeilla vielä iskunvaimentimien sport-asentoa. Hän joutuu kuitenkin toteamaan, että se on ollut jo pitkään päällä.

Mukava oleskelupaikka

Jousituksen mukavuusasennossa raskaan Bentleyn jousitus toimii vieläkin vakuuttavammin vakiona olevista 21-tuumaisista pyöristä huolimatta. Tehokkaan tuulisuojan, Siperian oloihinkin sopivan penkinlämmityksen ja lisävarusteena saatavan niskan lämmityspuhaltimen ansiosta Bentleyn sisusta on niin aurinkoisilla kuin lumisillakin vuoristoteillä miellyttävä oleskelupaikka.

Ihan halpa se ei tosin ole, mutta Continental GTC Speedin vakiovarustelu on sentään hyvin kattava. Hiilikuitujarruja ja adaptiivisesti etäisyyden säilyttävää vakionopeudensäädintä lukuun ottamatta siinä on kaikki pitkään reissuun tarvittava vakiona. Tällä kertaa reissu oli vähän pienempi, koska mantereen loppua ei sentään nähty.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.