Koeajossa: BMW 320i EDE – Onko bensiiniturbomalli yhtä taloudellinen kuin dieselsisaruksensa?

26.08.2013 | Alexander Bloch / AMS
Koeajossa: BMW 320i EDE – Onko bensiiniturbomalli yhtä taloudellinen kuin dieselsisaruksensa?

BMW 320i Efficient Dynamics -mallissa on hiukan harhaanjohtava nimi, sillä moottorissa on vain yksi ahdin. Sillä ei ole kuitenkaan mitään väliä, jos kulkupuoli ja kulutus ovat kunnossa.

Diesel-EDE on osoittautunut aiemmissa testeissä melko eteväksi kulkupeliksi ja bensamalli ei jää paljoakaan jälkeen. 170-hevosvoimaisen nelisylinterisen parhaimmat menohalut jäävät kuitenkin pitkien välitysten takia varjoon. Nollasta sataan päästään 8,3 sekunnissa konetta kierrättämällä. Moottorin vaisut äänet ja tahmeat pari ensimmäistä vaihdetta eivät kuitenkaan vastaa merkin kuuluisaa ”Ajamisen iloa”.

Kulutuslukemat sen sijaan aiheuttavat ilonaiheita, sillä talouslenkillä auto alitti virallisen keskikulutuslukemansa (5,3 l/100km) jopa puolella litralla. Hiilidioksidipäästöt ovat 124 g/km, johon päästään madalletun ja vähäisen ilmanvastuksen omaavan korin sekä yllättävän alhaisen painon ansiosta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaa’alla 320i EDE nostaa lukeman vain 1 457 kiloon, joka vastaa 1,4-litraisella turbolla varustettua Opel Astraa. Bemarin kepeä ajokokemus on vain parantunut vähentyneen painon myötä – alhaisen vierintävastuksen renkaista huolimatta.

Moottoritiellä kulutuslukemat kasvavat nopeammin kuin dieselissä, mutta janoiseksi BMW 320i Efficient Dynamics Editionia ei silti voi luonnehtia. Kaikista vaikuttavinta on, kuinka BMW on taas onnistunut yhdistämään taloudellisuuden ja hauskan ajettavuuden yhteen menevään pakettiin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.