Koeajossa BMW-tykki: Alpina D3 Biturbo

03.02.2014 | AMS

Downsizing? Turhaa hömpötystä! Pienvalmistaja Alpinan edullisimman mallin konehuoneessa puhkuu nyt kolmilitrainen diesel.

Pienvalmistaja Alpinan oli taas löydettävä uusi puuttuva rako BMW:n mallistosta. Nykyiseen 3-sarjalaiseen tarjotaan kylläkin kaksilitraista kaksoisahdettua bensiinimoottoria, mutta ns. überdieseliä ei ole saatavilla. Alpina on siis päättänyt asentaa 3-sarjalaisen koppaan Alpinan D5-mallista tutun kolmisylinterisen dieselpadan. Alpina on virittänyt moottoria verrattuna BMW:n vakioversioon mm. lisäämällä hieman ahtopainetta. Hevosvoimia Alpina D3 Biturbossa on alkuperäisen 313:n sijasta 350.

Kuusisylinterinen moottori kuulostaa itsessään jo melko ärhäkältä ja mehevältä. Sen soundeja tukee lisäksi slovenialaisen Akrapovič-pakoputkiston syvä basso. Suurin vääntömomentti (700 Nm) on jo käytettävissä 1500 r/min kohdalla, jolloin leveät takarenkaat saattavat helpostikin sutaista dieselvoiman edessä. Dieselmoottori vääntää kermaisen pehmeästi, ja 8-pykäläinen automaattivaihteisto vaihtaa hujahtaen seuraavaa silmään ilman, että pehmeyden tunne häviäisi.

Alpina D3 Biturbolla voi mennä myös radalle, mutta auto on enemmän kotonaan mutkateillä ja Saksan vapaiden nopeuksien Autobahnoilla, jossa auton erinomainen alusta pääsee kunnolla oikeuksiinsa. 19-tuumaisista vanteista huolimatta Alpina suodattaa jämäkästi tien epätasaisuudet. Jopa adaptiivisen alustan sporttiasetuksilla kulku pysyy miellyttävän mukavana.

Alpina D3 Biturbo ei kallistele mutkissa ja sallii huomattavan suuren mutkanopeuden ennen kuin eturenkaat alkavat valittamaan. Voimakkaalla kaasupolkimen painalluksella perän saa halutessa luisumaan, mutta ainoastaan silloin, jos elektroniset avustimet ovat pois päältä. Elektroniikka hoitaa hommansa kuitenkin erinomaisesti. Alpina on muovannut 3-sarjalaisesta sellaisen kompromissittoman paketin, jota edes BMW ei tällä hetkellä tarjoa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suorituskyky:

Kiihtyvyys: 0­–100 km/h, 4,6 s

Huippunopeus: 276 km/h

Yhd. kulutus: D 5,4 l/100 km

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.