Koeajossa Bowler EXR-S – metsästä kadulle

30.10.2013 | Jens Dralle / AMS
Koeajossa Bowler EXR-S – metsästä kadulle

Land Rovereihin perustuneet Bowlerit ovat vuodesta 1985 alkaen riehuneet metsissä ja aavikoilla ympäri maailman. Nyt Bowlereita on saatavilla myös katukäyttöön, ja ne tehdään yhteistyössä emotehtaan kanssa.

Kuljettaja istuu syvällä 4,40-metrisessä kaksiovisessa maastoautossa, joka on joskus aikaisemmin ollut Range Rover Sport. Hänen edessään on tutunoloinen mittaristo ja konepelti häviää nopeasti näkökentästä horisonttiin. Sparcon kuppi-istuimet puristavat kyljistä ja nelipistevöiden solki painaa alavatsaa. Onneksi Bowlerista löytyy kuitenkin ilmastointi.

Rally-Raid-spesialistit eivät selvästikään ole nähneet äänieristysmateriaalien olevan oleellinen osa autoa. Jo tyhjäkäynnillä on selvää, että kompressorikone kuulostaa enemmänkin hurjalta punk-bändiltä, kuin suurella iskutilavuudella varustetulta ja hyväkäytöksiseltä V8:lta.

Tavallisesta Range Rover Sportista on jäänyt jäljelle hyvin vähän. Pitkittäispalkit ovat alkuperäiset, mutta kuitenkin lyhyemmät. Voimansiirto on myös alkuperäisestä Rangesta. Bowleriin on asennettu FIA:n hyväksymät turvakaaret.

Katu-Bowlerissa on Bilsteinin iskunvaimentimet sekä Eibachin jouset, joilla tavoitellaan mahdollisimman välitöntä ja neutraalia käyttäytymistä mutkissa. Liian välitön käyttäytyminen päällystämättömillä pinnoilla voi olla kuitenkin huono asia, joten Bowler on myös saatavilla kolmiosaisesti säädettävillä Donerren iskunvaimentimilla, joihin kuuluu ulkoinen hydrauliakku.

Maastoajoon sopivat paremmin Kumhon 18-tuumaiset Offroad-renkaat, jolloin voimaa voidaan antaa paljon tehokkaammin kuhunkin pyörien alla olevaan maaelementtiin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tavalliseen Range Rover Sportiin verrattuna Bowler on laihtunut n. 30 prosenttia, mutta painoa on silti jäljellä karvan alle kaksi tonnia. 557-hevosvoimainen moottori on siirtynyt 30 cm lähemmäs ohjaamoa ja painojakauma on saatu lukemaan 56 – 44 %.

Sarjatuotantomalli tulee tarjoamaan paljon enemmän luksusta ja on painavampi kuin koeajettu auto.

Kiihdytettäessä Bowler lähtee kuin karjuva hauki kaislikosta – hieman vikuroiden ja tanssahdellen. Päällysteellä kuin päällysteellä 0–100 km/h saavutetaan alle viidessä sekunnissa.

Sähköisesti ohjatun nelivedon ja kolmen keskilukon kautta välitetään tiehen vääntöä hurjat 625 Nm. Kuusipykäläinen ZF:n automaattivaihteisto on nopea, mutta yllättävästi ei järin pehmeä. Bowlerilla ei tarvitse pelätä pienempiä tai vähän isompiakaan betonisaumoja – ne eivät kerta kaikkiaan tunnu korissa tai ratissa.

Bowlerilla voi ajaa kierros kierrokselta yhä kovempaa. Se ylittää kaikki nyppylät sukkelasti, ottaa isommat mutkat sopivalla kaarella ja tiukemmat mennään poikittain. Vielä prototyypivaiheessa olevan EXR-S:n alustasäädöt ovat jo hyvällä tolalla ja siinä on selvästi potentiaalia.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.