Koeajossa: Citroën C3 Picasso e-HDi 92 – pientä viilausta

11.10.2013 | Jani Kajander
Koeajossa: Citroën C3 Picasso e-HDi 92 – pientä viilausta

Ranskalaisten pienin tilapeli sai viimeisimmässä päivityksessääm led-valotekniikkaa sekä eteen että taakse. Samalla etupuskuria muuteltiin ja ulkovärivalikoima kasvoi. Citroën-merkkikin on nyt aiempaa näkyvämmin esillä. Myös sisäverhoiluun tarjotaan uusia vaihtoehtoja.

Otimme C3 Picasson ajoon tuoreimpana moottoriversiona: 92-hevosvoimaisen HDi-version mallimerkinnässä on toisen sukupolven sammutusautomatiikasta viestivä e-etuliite. Tehokkaammassa versiossa 1,6-litraisesta dieselistä on 115 hv, bensakoneissa 95 ja 120 hv. Myöhemmin pikku-Picasso saanee PSA-konsernin tuoreet kolmisylinteriset 1,0 ja 1,2 litran bensakoneet (68 ja 82 hv).

Liikennevaloissa PSA:n sammutusautomatiikka erottuu moderniksi siitä, että se aktivoituu jo ennen auton pysähtymistä. Koeajoautossa olleen askin kaltaisten robottivaihteiston yhteydessä nopeusraja on 8 km/h, kun käsivaihteisissa malleissa kone sammuu jo 20 km/h -vauhdissa. Viime keväänä lanseerattu järjestelmä toimii viiden pakkasasteen ja 30 plusasteen celcius-rajoissa. Sama voimanlähde-vaihteisto-yhdistelmä löytyi toissa kesänä (TL 10/12) koeajamastamme Berlingo Multispacesta, ja C3 Picassossa siihen pätevät tutut kehut ja moitteet : robottiaski suosii ennakoivaa ajotapaa, mutta moottorin ominaisuuksissa ei juuri ole moittimista. Sammutusautomatiikka toimii hienosti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Entäs itse auton ominaisuudet? C3 Picassoon ei ole tehty faceliftin yhteydessä kovinkaan suuria muutoksia, joten toistetaan tässäkin yhteydessä aiempia kommentteja. Raikas ulkomuoto, hyvä tilankäyttö ja tasapainoisesti toimiva jousitus ovat auton vahvuuksia, tunnoton ohjaus jättää eniten toivomisen varaa. Hintaansa nähden auto tarjoaa varsin paljon vastinetta rahalle. Suurin moite kohdistuu kuskin ergonomiaan, sillä vasemmalle jalalle ei löydy kunnollista lepopaikkaa ja mikäli takaselkänojat on kaadettu alas, ei kuskin penkkiä voi liikuttaa taakse asti. Radion säätimetkin ovat melko sekavat.

Koeajamassamme Citroën C3 Picasso e-HDi 92 Exclusive BMP A -mallissa oli varusteita Exclusive-tason mukaisesti, mikä tarkoitti tavanomaisten mukavuus- ja turvavarusteiden (mm. vakionopeudensäädin, ajonvakautus) lisäksi automaatti-ilmastointia, takaikkunoiden aurinkoverhoja, sähköikkunoita myös taakse, sähköllä taittuvia sivupeilejä, peruutustutkaa ja lasinpyyhkimien sadetunnistinta. Muunneltavuus on hyvällä tolalla jo perusversioissa, sillä takanojien lisäksi etumatkustajan selkänoja on kaadettavissa eteen. Exclusive-versiossa mukaan tulevat myös lisälokerot takajalkatilassa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.