Koeajossa epäsuhta pari: Fiat 500L ja Maserati Gran Turismo Sport

20.09.2013 | Jens Dralle / AMS
Koeajossa epäsuhta pari: Fiat 500L ja Maserati Gran Turismo Sport

Maseratista on vaikea olla tykkäämättä. Monien italialaisten urheiluautojen tavoin sitä ylistetään muotoilun ja moottorin vuoksi. Mutta myös Fiat 500L kerää sympatiapisteitä, vaikka se perustuu tylsään Puntoon ja sitä ei edes koota Italiassa.

Ajamisen hauskuus ei välttämättä liity auton tehoihin. Jokainen, joka on ajanut ensimmäisen sukupolven Renault Twingolla, tietää sen. Auto oli sekoitus kekseliästä muunneltavuutta (pituussuunnassa säädettävä takapenkki ei ole vieläkään mikään itsestäänselvyys) sekä erikoista muotoilua, ja se oli myös hyvin käytännöllinen. Nämä ominaisuudet luonnehtivat pitkästä aikaa myös arkipäivää piristävää italialaista autoa, eli Fiat 500L:ää.

Se on asemoitu automaailman Gucci-käsilaukun, eli normaalin 500:n käytännölliseksi sisarmalliksi. 500L tosin huijaa vähän, koska se perustuu Puntoon, ja se saa hengittää italialaista elämäntyyliä vasta ensimmäisellä matkallaan sinne, koska auto kootaan Serbiassa. Se on kuitenkin ehkä vain hyvä asia, koska suhteellisen vaatimattomasti varusteltu testiautomme vaikuttaa erittäin laadukkaasti tehdyltä. Ja jos 500L:llä ajaa luksusautoja täynnä olevan suurkaupungin läpi, ihmettelee, kuinka monia hymyileviä kasvoja 4,15 metriä pitkä tila-auto saa aikaan. Mutta se onkin erityisen nätti yksilö, jossa on lisävarusteena saatava aina ajankohtainen mustavalkoinen kaksivärimaalaus sekä kiillotetut ja osittain mustat 17-tuumaiset aluvanteet (myös lisävaruste). Lisäksi auto hymyilee vähän vinosti isojen silmiä muistuttavien etuvalojensa kautta, ja ne ovat ihan vakovaruste.

Mutta italialaiset autothan ovat aina tyylikkäitä? Tietysti tämä keskustelu menee makuasioista väittelemiseksi, mutta Fiat Sedici tai Freemont näyttävät yhtä jännittäviltä kuin spagettikastike pussista.

Mahtavat näköalat

Sisätilojensa osalta 500L vaikuttaa jopa oikein vakavahenkiseltä, ja siinä ei ole sekavia mittareita tai sinne tänne huiskittuja käyttökytkimiä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ei muuta kuin sisään autoon, mikä on helppoa, koska ovien aukeamiskulma on suuri ja oviaukot ovat isot. Pystyssä olevien ja isojen lasipintojen kautta autoon tulee vähän auringonvaloa, ja näköaloista voi nauttia kunnolla. Vain harvat autot helpottavat näin miellyttävällä tavalla liikkumista kaupungin liikenneruuhkissa. Edes monilla pienemmillä autoilla se ei ole yhtä mukavaa. Auton tunnoton ohjauskaan ja sen laiska 1,4-litrainen bensakone eivät pääse pilaamaan tunnelmaa. Ne eivät tee sitä siitäkään syystä, koska autoa ei ole lastattu täyteen. Hinnastossa on kuitenkin tarpeen vaatiessa voimakkaampiakin moottoreita.

Kalpeat sylinterinkannet

500L:n tehokkaammistakin moottoreista, kuten voimakkaasta, mutta vähemmän kierrosherkästä kaksisylinterisestä koneesta katoaa yhtäkkiä väri sylinterinkannesta, kun Maserati Gran Turismo Sport hyökkää liikkeelle.

Sen 4,7-litrainen vaparikone herää nimittäin vasta 4500 kierroksen yläpuolella kunnolla henkiin, ja moottori kiertää 7000 kierroksen yläpuolelle orkesteritason fanfaarien tahdissa. Kun kuski vetää lyhyesti vaihdevivusta isompaa pykälää sisään, spektaakkeli alkaa alusta.

Kuinkas se menikään? Ai että ajamisen hauskuus ei aina riipu tehoista? Se ei pidä paikkaansa edes urheiluauton kohdalla. Eivätkä pelkästään tehot riitä. Potentiaaliset ostajat haluavat saada nuo tehot kiehtovassa paketissa, joka on hyvin tehty sisustan ompeleiden istuvuutta myöten. Silloin autossa ei haise, vaan tuoksuu. Nahalle, intohimolle ja makealle elämälle.

Maserati ei kuitenkaan tyydytä perfektionisteja, koska sen automatisoitu manuaalivaihteisto ei toimi kovin harmonisesti, ja yksityiskohtia tarkastellessa kaikki materiaalit eivät kestä kriittistä katsetta. Jos on kuitenkin niin onnellisessa asemassa, että voi katsoa joka aamu autotallinoven avattuaan Maseratin isoon hain kitaan, istahtaa ratin taakse, antaa ajatustensa vaeltaa loputtoman pitkää konepeltiä pitkin ja herättää pellin alla torkkuvan veekasin, ei välitä noista puutteista. Ajamisen hauskuus ei nimittäin välttämättä liity täydellisyyden tavoitteluun.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.