Koeajossa: Ford C-Max Plug-in-Hybrid – pistoke-Priuksen haastaja

21.09.2013 | Dani Heyne / AMS
Koeajossa: Ford C-Max Plug-in-Hybrid – pistoke-Priuksen haastaja

Fordin C-Max-pistokehybridimalli on ollut USA:ssa myynnissä jo viime vuodesta alkaen menestyksekkäästi. Auto tuli siellä markkinoille lokakuussa 2012 ja jo pian sen jälkeen se syrjäytti Toyota Priuksen valtaistuimeltaan.

Pelkästään kahden ensimmäisen kuukauden aikana C-Maxia myytiin yli 8000 kappaletta. Amerikkalaisen urheilukisan tyyliin tehty C-Maxin hauska mainos tiivistää Fordin edut Priukseen verrattuna: se on tehokkaampi, tilavampi, nopeampi ja taloudellisempi.

Kun saamme C-Maxin koeajoon, sen akut on ladattu aivan täyteen, ja auto surisee pelkän sähkön voimalla ulos parkkihallista. Alku on ainakin lupaava.

Kojelaudassa ei ole ratin vasemmalla puolella olevaa pientä näyttöä lukuun ottamatta mitään eroa tavalliseen C-Maxiin. Näyttö kertoo siitä, mikä moottori on kulloinkin käytössä, ja se näyttää ilmajäähdytetyn litiumioniakun lataustilan. Akku on auton lattian alla ja siinä on 7,6 kWh:n kapasiteetti.

Fordin mukaan C-Maxilla pääsee pelkän sähkön voimin noin 30 kilometriä. Kaikista moderneimman C-Maxin 88 kW:n tehoisen sähkömoottorin ja kaksilitraisen neloskoneen yhteisteho on hulppeat 191 heppaa. Moottorien yhteispeli toimii juuri niin kuin mihin olemme tottuneet useimpien hybridimallien osalta. Se on automaattista ja huomaamatonta. CVT-vaihteiston keppi vedetään D-asentoon, ja auto lähtee liikkeelle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ford kulkee sähköllä vain silloin, kun kaasupoljinta hivelee kevyesti. Tämän pitäisi onnistua 130 km/h:n nopeuteen asti. Jos seuraavassa pysähdyspaikassa on pistorasia lähistöllä, hybridiakkua voidaan taas ladata. Täyteen latauksen pitäisi kestää vähän alle kolme tuntia 220 voltin pistorasiasta.

Voimakas, mukava ja tilava

Noin 400 testikilometrin jälkeen olemme innoissamme auton voimakkuudesta Priukseen verrattuna, tutun mukavista penkeistä, hyvästä tilantunteesta ja ketteristä ajo-ominaisuuksista.

Entä auton puutteet? Vakiona oleva urheilualusta parantaa pienemmän maavaran myötä aerodynamiikkaa, mutta se kertoo valitettavasti turhan tarkasti myös jokaisesta tien poikittaissaumasta. Auton energiavirroista kertova näyttö ei vaikuta Priukseen nähden kovin houkuttelevalta, mutta se häiritsee korkeintaan tekniikkafriikkejä.

Ajotietokoneen tärkein lukema ei saanut aikaan pelästymistä reissun lopuksi: sen mukaan C-Max kulutti ajossa noin kuusi litraa 100 kilometrillä. Se ei ole mikään vallankumouksellinen arvo, mutta tulos on hyvinkin ilahduttava, kun ottaa huomioon, että autolla ajettiin paljon kaupunkiliikenteessä ja sen takaluukussa oli monia valokuvausvarusteita.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.