Koeajossa Jaguar F-Type Coupé – tehotyyppi

28.04.2014 | Marcus Peters / AMS

Nyt homma menee astetta vakavammaksi, kun F-Typen avomallia seuraa Coupé. Sen R-huippumallin pitäisi muistuttaa 550 hepan voimalla ajoista jolloin Jaguar oli vielä tunnettu tehokkaista urheiluautoista. Onnistuuko auto tässä?

Vapautetaan auto nyt menneisyyden painolasteista. Pakonomainen vertailu legendaariseen E-Typeen ei tee uudelle Jaguarille oikeutta – se on nimeltään F-Type, ja autolla ei ole edeltäjää, jolloin se ei ole myöskään minkään mallin seuraaja. Asia on nyt loppuun käsitelty.

Tärkeämpää on pohtia sitä, kuinka paljon urheiluautoa F-Typessä on. Aiomme vastata tähän kysymykseen Espanjan Aragoniassa sijaitsevalla Motorland-nimisellä radalla ja sen ympäristössä. Vuoristotiet muistuttavat siellä giganttista Nürburgringin Nordschleifea, mutta ne ovat käytännössä täysin tyhjiä.

Koska Jaguar antoi meidän valita vapaasti, emme ottaneet ajoon 340- tai 380-heppaisella kompressoriahdetulla kuutoskoneella varustettua mallia, vaan valintamme kohdistui 550-hevosvoimaiseen R-huippuversioon.

Jaguar mainostaa auton olevan kaikkien aikojen dynaamisin kissapeto. Sen pitäisi muistuttaa taas niistä vanhoista hyvistä ajoista, kun tämä brittivalmistaja oli tunnettu ennen kaikkea urheiluautoista. Se oli kuitenkin kauan sitten, ja tämä etumoottorinen kaksipaikkainen auto toimii nyt tavallaan kadotettua urheilullisuutta etsivänä arkeologina.

Pienet näytelmät tekevät vaikutuksen

Kun kauko-ohjattua avainta painaa, F-Type tervehtii kuskiaan esiin nousevilla ovenkahvoilla. Jo tämä on tottumattomille todellinen spektaakkeli, kuten myös vasta tarpeen vaatiessa näkyville tulevat kojelaudan ilmansuuttimet. Tällaiset pienet näytelmät tekevät vaikutuksen Jaguar-noviisiin ja antavat tukea auton omistajalle ostopäätöksen tekemisessä.

Myös starttinapin painalluksella on yhtä vaikuttavat seuraukset. Veekasi jyrähtää käyntiin niin vaimentamattomasti, että tuntuu kuin se olisi lähdössä kisaan. Kone vaikuttaa olevan hyvinkin tosissaan, mutta onneksi moottorin käynti rauhoittuu pian tämän jälkeen naapuriystävälliselle tasolle. Valitsemme kahdeksanvaihteisen automaatin D-pykälän ja rullaamme liikkeelle. Tämä tapahtuu hämmästyttävän mukavasti. Laatikko vaihtaa nopeasti isoille vaihteille hillityn ja aika vähäbassoisen höpinän säestämänä. Nyt ollaan cruisailumoodissa.

Onneksi autossa vakiona olevat mukautuvat iskunvaimentimet vastaavat jotenkuten voimanlähteen tarjoamaa suurta mukavuustasoa, eli F-Typellä voisi hyvinkin kuvitella ajavansa pidempiäkin matkoja. Lisäksi tavaratilaan mahtuu helposti kaksi pyörillä olevaa matkakassia, eli pariskunnan viikon loman matkatavaroiden pitäisi sopia takaluukun alle (sen vetoisuus on 320 litraa).

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Arkikäyttöön sopivuus on siis tullut jo testattua, eli meidän ei tarvitse enää hillitä itseämme. Oikea etusormi vetää keskikonsolissa olevasta pienestä vivusta, ja näyttöön tulee ruutulippusymboli. Sen vieressä lukee S niin kuin Sport. Vaihteisto vaihtaa hetkessä yhtä pykälää pienemmälle, iskunvaimentimet jäykistyvät, ohjaustehostus pienenee, ja pakoputkiston läpät aukeavat. Nyt ääntä on melkoisesti.

Takapyörät joutuvat antautumaan

Tämä sportti haluaa ilmiselvästi ilmoittaa kunnon karjumisella, mitä sillä on tarjottavanaan. Ajankohta ei voisi olla parempi. Tie levenee, ja se näyttää johtavan tyhjyyteen. Mutkat ovat helposti hahmotettavissa, vaikka olemme keskellä vuoristoa. Lisäksi täällä ei näy ketään muuta kuin me.

Moottoritiellä liian tarkalta tuntunut ohjaus vaikuttaa nyt erinomaiselta. Jäykältä vaikuttava F-Type soveltaa minimaaliset ohjausliikkeet heti käytäntöön ilman hermostuneisuuden häivääkään. Kompressoriahtamisen ansiosta veekasi vastaa välittömästi kaasuun vaparikoneen tavoin, ja se vie autoa ponnekkaasti jo alakierroksilla. Meno on niin pontevaa, että takapyörät joutuvat jo antautumaan vähän, ja kaksipaikkaisen auton perä irtoaa kevyesti mutkasta ulos kiihdytettäessä.

Jaguar kertoo kuitenkin pidon raja-alueesta aikaisessa vaiheessa, ja auto siirtyy siihen pehmeästi sekä saumattomasti, jos kuski ei ala yli-innokkaaksi. Yli 500-heppaisten autojen joukossa on vain muutamia tapauksia, joihin syntyy luottamus näin nopeasti. Meistä on tullut Jaguarin kanssa jo hyviä kavereita siihen mennessä kun rata tulee näkyviin. Auto tuntuu tekevän kuskilleen seuraavan ehdotuksen: en vaadi sinulta liikaa äkkinäisillä reaktioilla, ja sinä annat minulle anteeksi, etten tee täällä kierrosennätyksiä. Niitä varten 1665 kilon painoinen F-Type on aivan liian painava, ja tästä syystä autosta ei löydy kilpurimaista vakavuutta. Se on sen sijaan positiivista, että vähemmänkin kokeneet kuskit tuntevat luultavasti olevansa nopeita radalla.

Jaguarin coupé ei ole oikukas diiva, jota täytyy lähestyä hyvin varovasti. Se ei halua itseään alistettavan, vaan auto näkee itsensä ennemminkin kumppanina, joka tekee kuskin oltavat niin yksinkertaisiksi kuin mahdollista.

Onko F-Type siis urheiluauto? Totta kai, ja auto on sitä asian perinteisessä merkityksessä – se ei halua tarjota mitään muuta kuin ajamisen iloa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.