Koeajossa Jaguar XJR – suurempi on parempi

05.02.2014 | Marcus Peters / AMS

Täytyy tunnustaa, että Jenkeissä on hienoja kaupunkien taivaanrantoja pilvenpiirtäjineen. Yksi niistä on USA:n luoteisimmassa metropolissa Seattlessa. Vietimme kaupungissa unettoman yön Jaguarin XJ-sarjan huippumallin ratissa.

Skeittaaja on varma asiastaan: ”Kuskin täytyy olla kuuluisa, filmitähti tai vastaava”, hän huutaa kaverilleen, kun he rullaavat Jaguar XJR:n ohi. On yö Seattlessa, ja ilmeisesti luksussedan vaikuttaa näin myöhään kaupungin melkein typötyhjässä keskustassa niin ylevältä, että sen on pakko olla jonkin merkittävän henkilön kuskaama.

Seattlessa on oikeasti asunut monia kuuluisuuksia. Esimerkiksi tummaihoinen kitaristilegenda Jimi Hendrix syntyi USA:n luoteisimmassa suurkaupungissa, kuten myös muuten Kurt Cobain, joka oli grungen supertähden Nirvanan laulaja ja kitaristi. He molemmat vaikuttivat omana aikanaan niin olennaisesti rockiin, että se ei ollut tämän jälkeen enää ennallaan.

Mitä nämä epäsovinnaiset muusikot olisivat tehneet Jaguarissa Seattlen yössä? Ylivilkas Hendrix olisi todennäköisesti pitänyt hauskaa auton hienolla nahalla verhoillussa takaosastossa kahden tytön kanssa ja järjestänyt siellä orgiamaiset takapenkkibileet. Cobain olisi sen sijaan mahdollisesti kirjoittanut täysin itseensä käpertyneenä sielua raapivan tekstin johonkin biisiin rauhallisessa luksustason pakopaikassa. Aamuviideltä hän olisi laahustanut lopen uupuneena ensimmäisenä asiakkaana coffee shopiin.

Kitararockin lisäksi Seattle on kuuluisa kahvista. Starbucksin ensimmäinen kahvila avattiin kaupungin Public Marketilla, eli yleisellä torilla vuonna 1971. Tuo pieni kahvipaikka on nykyään kuuluisa pyhiinvaelluspaikka  mukaan otettavan kahvin faneille ympäri maailmaa. He jaksavat jonottaa kärsivällisesti ylihintaista ja epäilyttävän laatuista cappuccinoa pahvimukissa. Paikalliset juovat lattensa muualla.

Luonnollisesti he ajavat kahvilaan autolla tyypilliseen amerikkalaiseen tapaan. Auto on edelleen jenkkien ykköskulkuväline. Muihin suurkaupunkeihin verrattuna Seattlen katukuvaa dominoivat kuitenkin pienemmät autoluokat. Veekasikoneiset pick-upit ovat jopa poikkeuksellinen näky. XJ-sarjan huippumallia ihaillaan joka paikassa, johon sillä poikkeaa. Myös auton kuski saa osakseen arvostusta hienon kulkupelinsä vuoksi, ja Jaguarin hinnasta sekä tehosta tulee paljon kysymyksiä. Siinä on 550 heppaa, ja Suomessa XJR:n hinta on noin 250 000 euroa.

Poliisi koputtaa sivulasiin

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

XJR:n on helppo näyttää haluttavalta: sen tyylikäs pitkänhuiskea muoto höystettynä hillityn sporttisilla korostuksilla, kuten etuspoilerilla, mustalla verkkomaskilla, konepellin ilmanottoaukoilla, takaspoilerilla ja ennen kaikkea 20-tuumaisilla pyörillä erottuu amerikkalaisesta katukuvasta. Eikä mene myöskään kauan, kunnes poliisi koputtaa sivulasiin punaisissa valoissa.

Hän haluaa tosin vain tietää, kuinka paljon vääntöä takapyörille välittyisi valoista lähdettäessä. Hän ei ymmärrä mitään vastaukseksi sanotusta 680 newtonista, koska Jenkeissä väännön yksikkönä käytetään jalkapaunoja. Muuten poliisi tuntee transatlanttista tekniikkaa, ja hän on jopa huomannut, että Jaguarissa on käynnistys- ja pysäytysautomatiikka. Mikä jenkkipoliiseihin on oikein mennyt?

Kun valot vaihtuvat vihreiksi, painamme vain lyhyeksi ajaksi kaasun pohjaan. XJR lähtee sen verran äkäisesti, että kaupunkialueen nopeusrajoitus on saavutettu käytännössä välittömästi. Nopeuden kasvun rentous sopii Jaguarin cooliin ulkomuotoon – optimitapauksessa mittarissa on 100 km/h jo 4,6 sekunnin päästä. On hyvä, että auto ei näytä ylisporttiselta, koska näin se pysyy tyylitietoisena valintana.

30 prosenttia jäykempien jousien ansiosta iso auto kääntyy nyt mutkiin sisään entistäkin paremmin, ja jousitusmukavuus pysyy silti pitkillekin matkoille sopivana. Viisilitrainen kompressoriahdettu veekasi ei myöskään yritä matkia jenkkien isolohkokoneiden suuresta iskutilavuudesta kumpuavaa jylinää. Kaasu pohjassa se pitää tosin moottorityypille ominaista ääntä, mutta se ei ole nolon äänekäs.

USA on maailman suurin markkina-alue Jaguar XJR:n kaltaisille sporttimalleille. Tämä vaikuttaa melkein siltä kuin rikkaat haluaisivat protestoida naurettavan alhaista highway-nopeusrajoitusta vastaan, joka on usein 55 mailia (88 km/h). Ei pidä kuitenkaan unohtaa tällaisten autojen suosion tärkeintä syytä, minkä voi tiivistää toteamuksella bigger is better. Sitä arvostetaan eniten, jolla on varaa isompaan, tehokkaampaan tai kalliimpaan autoon. XJR:n menestystä voi avittaa lisäksi se, että sen kuski saa ilmiselvästi tietynlaisen tähden sädekehän ympärilleen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.