Koeajossa Kia Carensin uusi kombo: diesel ja automaatti

18.12.2015 | Niko Rinta

Ei tuohon mahdu seitsemää! Se on ensimmäinen tunne kun näkee Kia Carensin. Joskus ensivaikutelma voi kuitenkin pettää: tila-auton kori kätkee sisälleen istuimet seitsemälle. Kolmas penkkirivi sopii tosin parhaiten satunnaiseen käyttöön.

Carensin ratkaisut ovat tila-autolle tyypillisiä: yksinkertaista tilan järkikäyttöä ja perushillittyä tyyliä.

Carens on saanut uuden moottorin ja vaihteiston eli unohdetaan ohjaamo, ja siirrytään tielle. Siellä Carens on omimmillaan matka-ajossa, koska moottorin vääntö on jouhevaa ja jousitusmukavuus kohtalaisella tasolla. Ohjaus on hieman tunnoton – ominaisuus joka vaivaa monia nykyautoja.

Carensin pyörittely kaupungissa sujuu mukavasti, sillä se ei ole koolla pilattu ja tila-autoille tyypilliseen tapaan istutaan hieman ylempänä: ympäristön havainnointi onnistuu kuskinpaikalta vaivattomasti.

Uuden 1,7-litraisen dieselmoottorin ja seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä on onnistunut paketti, ja vaihteet vaihtuvat huomaamattomasti. Vastaava vaihteisto löytyy myös valmistajan Ceed- ja Soul-mallistosta.

Muutama asia vaatii tosin hieman totuttelua, koska polkimien kanssa sinuiksi pääseminen vie tovin: hitaassa vauhdissa ja liikkeelle lähdettäessä niitä vaivaa yliherkkyys. Esimerkiksi auton siirtäminen muutamalla sentillä eteenpäin on yllättävän haastavaa, sillä hidas valuttaminen ei meinaa onnistua, vaan auto nytkähtää liikkeelle lähdettäessä väkisinkin eteenpäin. Parkkihallissa edessä olevaa seinää saa siis varoa. Yliherkkyys vaivaa myös jarrupoljinta ja pysähdyksestä tulee hitaassa vauhdissa helposti kovin äkkinäinen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaikkiaan Carens on perusperheauto – hieman mauton ja tylsä, mutta eivätpähän rupea kikkailut ärsyttämään.

Kia Carens 1,7 CRDi ISG EX DCT A/T EcoDynamics 7P

  • Iskutilavuus, cm3: 1685
  • Suurin teho, kW (hv)/rpm: 105 (141) / 4 000
  • Suurin vääntö, Nm / rpm: 340 / 1 750–2 500
  • Vetotapa: Etuveto
  • Vaihteisto: Automaattinen, kaksoiskytkinvaihteisto
  • Vaihteet: 7
  • Huippunopeus, km/h: 189
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h, s: 11,3
  • Yhdistetty polttoaineen kulutus, l/100 km: 4,8
  • CO2-päästöt, g/km: 127
  • Hinta ilman lisävarusteita 30 990,00

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.