Koeajossa kuparista ja hiilikuidusta tehty hybridiohjus: Peugeot Onyx

14.01.2014 | Malte Jürgens / AMS

Peugeotin konseptiauto Onyxillä ajettiin viime keväänä Hockenheimissa ensimmäiset testikierrokset. Kuparista ja hiilikuidusta tehdyssä hybridiohjuksessa on 600 hepan tehoinen Le Mansiin tehty V8-kisadiesel ja sähkömoottori.

Ei ole mikään ihme, että Peugeot Onyxissä on reilusti pippuria pellin alla – 600 heppaa turbodieselin ja 59 kilowattia hybridi-sähkömoottorin tuottamana. PSA-ryhmänä nykyään tunnetun ranskalaisen konsernin historia alkoi nimittäin yli 200 vuotta sitten pippurimyllyjen valmistamisesta.

Kylmänä ja vielä vähän kosteana testipäivän aamuna Peugeotin dieselkone lähtee Hockenheimin varikkopilttuussa käyntiin oikein kunnon ääniefektien saattelemana.

Jo pienillä kierroksilla konetta lämmitettäessä kukaan tallissa ei saa enää omista sanoistaan selvää. Jos 3,7 litran kokoisesta moottorista otetaan 600 hevosvoimaa, se ei voi kuiskata. Ja sekään ei tee kisadieseliä yhtään hiljaisemmaksi, että autoon lisävoimaa tuottava hybridi-sähkömoottori luo tehonsa suhteellisen äänettömästi.

Innovatiivinen superauto

Hiilikuidusta, alumiinista ja kuparista tehdyssä hightech-luomussa on siis nämä molemmat moottorit. Pariisin viime syksyn autonäyttelyssä ensiesitelty kaksipaikkainen auto on 1,16 metriä korkea, 4,65 metriä pitkä, 2,2 metriä leveä, ja se painaa 1100 kiloa. Auton ulkomuodosta vastaava Sandeep Bhambra halusi omien sanojensa mukaan tehdä viimeisimmästä luomuksestaan teknologisen erinomaisuuden ja mestarillisen designin lippulaivan. Hänen pomonsa Gilles Vidal täydentää Bhambran sanoja ja kertoo Onyxin olevan superauto, jossa on äärimmäisen aerodynaamiset linjat, loppuun asti hiottu design sekä arkkitehtonista innovatiivisuutta.

Kaksipaikkaisen auton runkorakenteen muodostaa hiilikuituinen monokokki, jossa on samasta materiaalista tehdyt apurungot edessä ja takana. Niihin on kiinnitetty etu- ja taka-akselistot sekä vaihteisto ja moottori. Siellä missä muut valmistajat käyttävät alumiinia, Peugeot luottaa 100-prosenttisesti hiilikuituun. Pitkittäispalkit on tehty eri paksuisista kerroksista.  Hiilikuituvahvisteisten muoviprofiilien käyttö tällä tavalla mahdollistaa saman, mikä onnistuu yleensä pursotetuilta alumiiniprofiileilta. Ne menevät nimittäin kolaritilanteessa siististi kasaan kuin alumiininen harmonikka.

Peugeotilla ollaan varmoja siitä, että edellä mainittu on todellinen tekninen innovaatio. Ohjaamon katto-osa on osa isoa taivutettua pleksiä, joka muodostaa samalla myös etu- ja takalasit. Moderni pleksiosa on ruuvattu kiinni vasemmalta ja oikealta kahteen ohjaamon yläosassa olevaan alumiinikaareen.

Ajamista ilman penkkiä

Hiilikuitumonokokki ja hiilikuituvahvisteisesta muovista tehdyt korinosat on maalattu mattamustaksi, kun taas etulokasuojat sekä kahden saksisaranan varassa olevat ovet on tehty yhdestä isosta kuparilevystä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autossa ei ole istuinta, vaan sukukalleudet lepäävät hiilikuitumonokokin syvennyksessä, joka on säästeliäästi pehmustettu ohuilla kerroksilla vaahtomuovia ja päällystetty koko sisustan kattavalla harmaalla huovalla. Onyxin kuskin paikkaa ei ole suunniteltu kovin isoille kuskeille eikä isokenkäisiäkään ole otettu huomioon.

Polkimet ovat tietynlaisessa laatikossa, ja kengänkoosta 45 alkaen pystyy periaatteessa painamaan kaikkia kolmea poljinta helposti samalla jalalla. Peugeotin moottoriurheiluosasto oli saanut tammikuussa 2012 uudet kisa-908:t valmiiksi kilvoittelemaan Audin kanssa Le Mansissa, kun yhtiön hallitus ilmoitti tammikuun 18. päivä vetäytyvänsä urheiluprototyyppien kilpailuista heti eikä vasta vuonna 2013. Hiilikuitumonokokit ja upouudet 3,7-litraiset kisadieselit olivat kuitenkin jo valmiina. Niinpä Peugeot päätti käyttää tilanteen hyödykseen ja teki turhiksi käyneistä kilpaosista vaikuttavan konseptiauton, joka lepää tosi leveiden pyörien varassa. Edessä 20-tuumaiset vanteet on kietaistu 275/30-kokoisille renkaille, ja takarenkaat ovat peräti kokoa 345/30.

Kierrätystä ja perinteitä

Hybriditekniikalla varustettu superauto sopii tällä hetkellä täydellisesti yhtiön imagoon niin autonäyttelyn ständillä, suurkaupungin kaduilla kuin testiradallakin.

Sisustan materiaalien sekoitus on puolestaan kierrätettävien materiaalien ja perinteisen lasinpuhalluksen jalon taidon ylistys. Jo aiemmin mainittu huopa verhoaa sisustan ja ratin saumattomasti, ja käsitellystä kierrätyspaperista tehdyt koristeet saavat aikaan hienosti kuvioidun kontrastin. Siellä täällä olevat kirjaimet viittaavat kojelaudan alkuperään: Newspaper Wood, eli sanomalehtipuuta.

Samasta materiaalista tehdyssä keskikonsolissa on läpinäkyvä kontrasti kaikelle muulle. Polttoaineen määrää näyttävä mittari on puhallettu taidokkaasti kristallilasista, ja siinä on käsin kaiverrettuja kuviointeja.

Onyxin sähköinen jippo on katolla oleva kamera, jolla voi tallentaa jokaisen ajelun. Sen voi sitten näyttää matkustajan eteen integroidulla iPadilla. Filmistä tuleekin todellinen statement: kun autolla ajaa kerran Elsassin läpi ja kuvaa ajelun, sen voi toistaa satoja kertoja kosketusnäytöllä täysin ilman hiilidioksidipäästöjä.

Konseptin ainoa ongelma on se, että jos kuparia varastetaan tulevaisuudessakin yhtä paljon kuin nyt, Onyx tarvitsee parkissa ollessaan aina oman vartijan vierelleen.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.