Koeajossa Lada Granta – Vladimir Putinin jalanjäljillä

05.12.2013 | Jörn Thomas / AMS

Venäjän presidentti Vladimir Putin koeajoi Grantan. Hän oli sitä mieltä, että auto on mahtava ja että sillä pääsee loistavasti datšalle. Testaamme, mihin muuhun tämä porrasperäinen sedan vielä pystyy.

Olette siis sitä mieltä, että Lada Granta ei jotenkin kuulosta erityisen seksikkäältä? Vaihdetaanpa sen merkkiä. Maserati Granta tai Lamborghini Granta? Tunnetteko, kuinka vatsassa kihelmöi, kun kuvittelee kevytmetallisen konepellin alla olevan sirosti valetun sylinterinkannen, joka on maalattu hienosti ja tihkuu hieman moottoriöljyä? Sylinterinkannen alla on vähintään 32 venttiiliä ja kahdeksan mäntää, jotka heiluvat ekstaasissa. Ne kiidättävät sulavalinjaista Grantaa vauhdikkaasti pitkin Toscanan teitä.

Huomaatteko, että kyllä se onnistuisi? Nyt puhutaan tosin konjunktiivissa, joka valaisee synkkiä päiviä ja jättää taakseen karun todellisuuden. Onko se nyt edessämme Lada Grantan muodossa, joka on 4,26 metriä pitkä ja 87-heppainen edulinen sedan?

Pysymme varmuuden vuoksi vielä lyhyesti nimien parissa. Toisin kuin esimerkiksi Twingo, Vectra tai Actros, jotka ovat kaikki nimiguru Manfred Gottan ideoimia, Ladan valmistajana paremmin tunnettu AwtoWAS antoi Venäjän kansan valita autolle nimen. Äänestyksen mottona oli ”kansanauto tarvitsee kansannimen”. Voittaja on kuulemma Krasnojarskin kaupungissa asuva Pawel Sacharow, joka sai palkinnoksi tuliterän Lada Prioran.

Jotkut voisivat ajatella, että he eivät halua sellaista kärryä edes ilmaiseksi. Otetaanpa kuitenkin ihan rauhallisesti ja ajatellaan asiaa toiselta kantilta. On Ladalla kuitenkin mukavampi ajaa kuin kävellä, koska se on ainakin lämmin, kuiva ja mukava. Autossa on myös ajotietokone ja ESP. Radio on lisävaruste, ja ilmastointia Grantaan ei saa. Mutta mitä sitten, pärjättiin sitä ennenkin ilman mokomaa varustetta. Narisijoiden pitäisi myös silloin tällöin iloita upeasta mahdollisuudesta vapaaseen liikkumiseen. Autoon täytyy vain astua sisään, kääntää virta-avaimesta ja kaasuttaa matkaan.

Komea ulkonäkö, mutta käsiteltävyys on vähän niin ja näin

Matkaan lähteminen onnistuu Grantalta hyvin. Siinä on jopa oikea vanhan ajan virta-avain, joka on pieni ja huomaamaton kuin mopon vastaava. Autossa on myös keskuslukitus, joka avaa ovet salamannopeasti avaimen kääntämisen jälkeen. Sulkeminen tapahtuu sitä vastoin pienen viiveen jälkeen ikään kuin auton pitäisi miettiä sitä. Kenenkään ei tarvitse sen sijaan miettiä pitkään Grantan hallintalaitteiden käyttämistä, koska se on ehdottoman intuitiivista. Autossa on isot pyöreät mittarit ilman turhia krumeluureja sekä selkeästi merkityt napit ja säätimet. Konepellin alla on vanhan koulukunnan oppien mukainen nelisylinterinen vaparikone. 1,6-litrainen kaksiventtiilinen moottori lähtee innokkaasti liikkeelle ja vastaa halukkaasti kaasuun. Ladan viisivaihteinen laatikko ei ole liian pitkäksi välitetty, ja tuntuma vaihtaessa on kuin hyvin pidetyssä käytetyssä autossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sama koskee ohjausta ja koko auton käsiteltävyyttä. Kaikki on vähän etäistä, mutta tarpeeksi tarkkaa, jotta sillä pääsee perille Uralille saakka. Tavaratilaa Ladassa on 480 litraa, ja tilaa pystyy laajentamaan kaatamalla takapenkin selkänojan. Jousitus ei kiedo matkustajia pumpuliin, mutta se suojaa heitä onnistuneesti tienpinnan epätasaisuuksilta. Jarrut ovat tarpeeksi tehokkaat sekä kestävät, ja ESP menee päälle, kun sille on tarvetta.

Esimerkillistä hallintalaitteiden käytettävyyttä

On hienoa tuntea vihdoinkin olevansa taas fiksumpi kuin auto, jolla ajaa. Tämä on harvinaista nykyaikana. Autohan ostetaan oikeastaan siksi, että sitä pystyy hallitsemaan. Ja sitten kuski joutuu hulluuden partaalle kryptisten merkintöjen ja monipolvisten valikkojen vuoksi. Lada ei kuulu näihin autoihin. Sen ratissa saa vielä olla todellinen automies. Siis sellainen tyyppi, joka vetää konehuoneessa öljyn mittatikusta ja säätää valojen kantamaa kierrettävän nupin avulla. Tämä nuppi on yhdessä muiden tarpeellisten säätimien ja nappien kanssa käytännönläheisen muovisessa sisustassa.

Auton ohjaamo on musta sekä maanläheinen, ja ainoastaan kovan muovin erilaiset pinnat tuovat siihen vaihtelua. Muovipinnat kestäisivät varmasti painepesurin suihkunkin. Osien valusaumoja ei tarvitse hakea kauan, vaan niitä löytyy heti ovien sisäkahvoista, ovilokeroista ja tartuntakahvoista. Ainoastaan penkeissä on kangasverhoilut, ja käsijarru on kiinnitetty nelikulmaisilla ruuveilla. Jos jokin osa sattuisi rämisemään, mitä ongelmaa testiautossa ei ollut, se on helppo korjata heti paikalla.

Myös punaruskea Granta, jolla Vladimir Putin ajoi vuonna 2011 Togliattin tehtaan alueella PR-kierroksen, joutui varmaan pieneen jälkitarkastukseen. Vanhoja vaaseja meren pohjasta pelottomasti sukeltava ja karhuja yläruumis paljaana tappava Putin sai auton takaluukun kiinni vasta kolmannella yrittämällä. Siitä vastanneen insinöörin kohtalosta ei ole mitään tietoa, mutta Grantan hinta on sentään tiedossa. Auto maksaa Saksassa 9990 euroa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.