Koeajossa Maserati Ghibli S Q4 – luksussportti nelivedolla

02.03.2014 | Daniel Hohmeyer / AMS
Koeajossa Maserati Ghibli S Q4 – luksussportti nelivedolla

Italialainen luksusluokan sedan on nelivedon ansiosta nyt myös hankalissa olosuhteissa nopea ja turvallinen. Pääsimme jo ajamaan autolla.

Maserati rikkoo perinteitä, koska merkin asiakkailla ei ole ollut aiemmin mahdollisuutta tilata nelivetoa.

Magna Powetrainin valmistama voimansiirtojärjestelmä jakaa veekuutosen tuottamat 410 heppaa kaikille neljälle pyörälle. Takavetoiseen Ghibliin verrattuna auton paino nousee 60 kilolla 1870 kiloon.

Lamellikytkin ohjaa tarvittaessa jopa 50 prosenttia voimasta etuakselille ilman että Ghibli S Q4:stä tulisi tämän myötä aliohjaava ilonpilaaja, vaan voimanjako pysyy takapainoisen tuntuisena.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

ZF:n kahdeksanvaihteinen automaatti vaihtaa pehmeästi sekä määrätietoisesti, ja jopa 5000 kierroksen yläpuolella moottorin äänet kuuluvat vain hiljaisina autoon sisälle.

Vasta sport-napin painamisen jälkeen kuskille selviää, että Ghibli osaa olla myös äänekäs.

Kun tällä sedanilla pujottelee nopeiden mutkien läpi, sitä voisi pitää jopa puhdasverisenä urheiluautona. Ainoastaan sähköhydraulinen ohjaus pilaa illuusion. Ohjaus vastaa hienosti nopeisiin käännöksiin, mutta urheiluautofiilis katoaa hitaissa liikkeissä. Fiilis palaa kuitenkin jo seuraavassa tiukassa mutkassa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.