Koeajossa: Mazda 3 Hybrid – vain Japanin markkinoille

19.02.2014 | Alexander Bloch / AMS
Koeajossa: Mazda 3 Hybrid – vain Japanin markkinoille

Mazda yhdistää kotimarkkinoitaan varten Skyactiv-moottorin Toyotan hybriditekniikkaan – ratkaisu toimii vakuuttavasti.

Japanin markkinoita varten Mazda 3:a – tai Axelaa, millä nimellä auto tunnetaan siellä – saa myös hybridivoimanlähteellä. Mazda hyödyntää tässä tapauksessa Toyotan kanssa tehtävää teknistä yhteistyötä. Hybridien markkinajohtaja toimittaa Mazdalle Priuksen vaihdelaatikon monimutkaisten planeettapyörien, sähkömoottoreiden sekä nikkelimetallihybridiakun kera, ja Mazda yhdistää siihen kaksilitraisen Skyactiv-bensamoottorin.

Skyactiv-neloskoneessa on erityisen korkea 14,0:1-puristussuhde, ja moottori tuottaa yksinään 99 hepan tehon ja 142 newtonin väännön. Sähkömoottorista saadaan 60 kilowatin (82 hv) maksimiteho, ja kokonaistehona on jälleen Priuksesta tuttu 136 hevosvoiman lukema.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ajossa Mazdan hybridi tuntuu kuitenkin kuin paremmalta Priukselta. Tämä ei johdu pelkästään selkeästi sporttisemmasta sisustasta, vaan myös moottori tuntuu vähän voimakkaammalta, ja se ei huuda niin herkästi voimakkaasti kiihdytettäessä. Vähän matalampi koneen ääni kuulostaa siksi sopusointuisemmalta ja vähemmän ärsyttävältä. Mazda kulkee täysillä akuilla ihan ripeästi japanilaisessa liikenteessä.

1,4 tonnin painoinen ja virallisesti 3,2 litraa 100 kilometrillä kuluttava auto jää aluksi Japaniin, koska Mazda ei näe tällä hetkellä mitään syytä tuoda sitä Eurooppaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.