Koeajossa Mazda CX-5 – Kodon henki

18.06.2015 | Ossi Oikarinen

Koeajossa Mazda CX-5 2.2 SKYACTIV-D AWD Premium Plus 6AT.

Kodo? Mikä on tuo kryptinen koodi?

Vuonna 2012 esitelty Mazda CX-5 kävi läpi kasvojenkohotuksen vuodelle 2015. Malli voitti Tuulilasin katumaasturivertailun keväällä 2013. Ovatko muutokset parantaneet testivoittajaa?

Mazda on antanut designtyylilleen nimeksi Kodon. Tämä termi tarkoittaa vapaasti suomennettuna liikkeen sielua. Uusitussa CX-5:ssä se näkyy maskin terävöityneenä muotoiluna sekä uusittuina led-valoina niin edessä kuin takanakin. Myös vannevalikoimaa on päivitetty Kodon hengessä.

Myös turvallisuuteen on CX-5:ssä panostettu. Vai mitä sanotte kirjanyhdistelmistä AHL, LAS, BSM, DAA, HBC, RVM, RCTA, SCBS F/R, SBS, MRCC, HLA, ESS, EBD, EBA, DCS, TCS? Ei käy kateeksi Mazda-myyjiä, kun he yrittävät muistaa edes osan näistä kryptisistä turvavarusteiden koodeista! Premium Plus -varustellun koeajoauton koodien takaa löytyy mm. BMS eli kuolleen kulman varoitin, AFLS eli kääntyvät ajovalot ja RCTA eli risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä auton takana. Onkohan Mazdan insinööreillä menossa kilpailu, kuka pystyy keksimään omituisimman kirjainyhdistelmän auton varusteesta? Ehdotukseni on Passive Driver Wind Protection System eli PDWPS. Suomeksi tuulilasi.

Ohjaamo on Mazdan perinteitä noudattaen aika konservatiivinen. Kaikki on tutuilla paikoillaan, ja mattamusta muovi hallitsevassa osassa. Ohjauspyörästä ja oviverhoilusta löytyy hiilikuitujäljitelmää. Keskikonsolissa on kosketusnäyttö, kuten Mazda 6:ssakin. Myös CX-5:ssä sen käyttäminen on vähän rajoitettua: näyttö toimii kosketusnäyttönä vain silloin, kun auto on paikoillaan. Heti kun lähdetään liikkeelle, näyttöä on operoitava keskikonsolin joystickillä. Tietenkin tälläkin on oma kryptinen koodinsa eli HMI. Puhelimen hands free -toiminnon saa kytkettyä MZD Connectin avulla. Muualla maailmassa tästä ominaisuudesta käytetään nimeä bluetooth.

Kuskin penkin selkänoja on muotoiltu uudelleen, ja siitä löytyy myös ristiseläntuen säätö. Selkänoja onkin mukava, mutta istuinosaan toivoisin kaltevuuden säätöä, sillä nyt reidet jäävät aika vaakatasoon. Muuten kuljettajan paikalla kelpaa olla. Takapenkki on mukavan pehmeä, jopa hieman upottava. Tilaa on keskimittaiselle joka suuntaan riittävästi. Keskipaikalla nelivedon tarvitsema kardaanitunneli verottaa hieman jalkatilaa.

Myös tavaratilasta, jolla on tilavuutta 503 litraa, löytyy Mazdan oma koodisana eli Karakuri. Selvällä suomenkielellä tämä tarkoittaa kolmessa osassa kaatuvaa takaistuinta. Istuimet voidaan laskea kätevästi kontin puolelta olevista kahvoista. Takaluukku ei nouse hirveän korkealle, joten keskimittaista pidemmät saavat varoa päätään luukun ollessa auki.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Koeajoauton moottorina on 150-hevosvoimainen diesel. Kuusiportaiseen automaattivaihteistoon kytkettynä kulku on mukavaa ja auton arvolle sopivaa. Nollasta sataan kuluu 10,2 sekuntia. Paras vääntö (380 Nm) löytyy 1 800 ja 2 600 kierroksen väliltä, joten moottori on omiaan rauhalliseen arkiajoon, missä ei tarvita urheilullista suorituskykyä.

Neliveto toimii maastossa katurenkaiden pidon asettamissa rajoissa hyvin. Etenemistä auttaa automaattivaihteisto, joka ei vaihda ylöspäin manuaalimoodilla vaan antaa moottorin kiertää rajoittimeen saakka. Näin kuljettajan on helpompi kontrolloida pyörille menevää voimaa.  

Alusta on hyvä kompromissi ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden välillä. CX-5:n jousitus tuntuu jämäkältä: mutkaisilla tieosuuksilla auto ei kallistele liikaa. Jousitus nielee mutkissa olevat kuopat hyvin, eikä auton kori tee ylimääräisiä liikkeitä. Yhdessä istuinten pehmeän pintamateriaalin kanssa tämä saa aikaan hyvän ajomukavuuden. Melutaso pysyy maantienopeuksissa kohtuullisena.

CX-5-hinnat alkavat kaksivetoisen bensaversion noin 30 000 eurosta. Koeajossamme ollut nelivetoinen 150-hevosvoimainen Premium Plus -varusteltu malli maksaa 45 740 euroa.

Summa summarum: Mazda on onnistunut parantamaan CX-5:n hyväksi koettua konseptia. Ajo-ominaisuudet ovat miellyttävät ja matkustaminen mukavaa. Sisustus ei tarjoa mitään suuria yllätyksiä, ja varmasti miellyttää hillitystä tyylistä pitäviä. Ja myös heitä, jotka haluavat harrastuksenaan opetella ulkoa niitä kryptisiä kirjainyhdistelmiä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.