Koeajossa: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series – millimetrin tarkkaa työtä

11.09.2013 | Jens Dralle / AMS
Koeajossa: Mercedes-Benz SLS AMG Black Series – millimetrin tarkkaa työtä

Aivan kuin alkuperäinen SLS AMG ei olisi jo tarpeeksi dynaaminen. Nyt tulee Black Series.

Black Series -mallissa SLS AMG:n vaihteiston kotelo on keventynyt puoleen alkuperäisestä ja painaa hiilikuituisena 13,3 kiloa. Kaiken kaikkiaan SLS on laihtunut 70 kiloa, mutta samalla saanut 30 lisähevosvoimaa. Nyt 631 hevosvoimaa puristaa puolentoista tonnia painavaa SLS AMG:tä tiukasti mutkaan.

Kymmenen millimetriä alemmas asennettu kaksoiskytkinvaihteisto ampuu sarjan laukauksia, kun vaihteisto vaihtaa alas kakkoselle. Insinöörit ovat lyhentäneet reaktio- ja vaihtamisaikoja niin radikaalisti, että vaihteisto ei ole enää tunnistettavissa alkuperäisestä.

SLS käyttäytyy mutkissa terävästi – aivan kuin se tuntisi kilparadan jo ennestään. Uusi, säädettävä AMG Ride Control -alusta, käskyttää kaikkia pyöriä ja tuo mukanaan jäykemmän elastokinematiikan, joka parantaa vakautta nopeissa mutkissa, leveämmän raidevälin sekä etuakselille uuden pyöräntuennan ja vakaajan lisäpidon saamiseksi. Jousituksen ja iskunvaimennuksen asetukset mahdollistavat kanttareiden hurjan hyväksikäytön ilman, että auto menettäisi kokonaan kosketustaan maahan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Lisää kierroksia

Vauhtia riittää myös suorille. Vapaasti hengittävä V8 mellakoi kuin trumpettiorkesteri aina 7200 r/min asti, jolloin normaalin SLS:n moottori luovuttaisi. Vasta 8000 r/min kohdalla Black Seriesin 6,2-litrainen pata vaatii uutta pykälää – ja asfaltti neljän pakoputken takana valittaa. Uusi moottorirakenne verottaa 15 Nm huippuväännöstä, vaikka on sitä vielä jäljellä mukavat 635 newtonmetriä.

Pieni jarrutus nopeaan, oikealle kääntyvään kinkkiin – tämän mahdollistavat sekä millimetrin tarkka jarruvaste että keraamiset komposiittijarrulevyt, jotka kestävät häipymättä erittäin kovaa rasitusta.

SLS liimautuu tiehen seuraten ideaalia ajolinjaa perän pyrkiessä vain hiukan ulos. Tarkkaa mutkailottelua auttavat napakka ohjausvaste sekä tyköistuvat kilpakuppipenkit.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.