Koeajossa Nissan GT-R – Nissanin Godzilla

10.03.2014 | Jörn Thomas / AMS
Koeajossa Nissan GT-R – Nissanin Godzilla

Nissanin superautolla on ollut aina pelottava lempinimensä, joka tekee sille nyt entistä enemmän oikeutta. Nismo-version dynamiikkaa on parannettu kattavasti ja tehoja on 600 heppaa. Lisäksi GT-R:n perusmalli on muuttunut mukavammaksi ja hiljaisemmaksi.

Japanilaisten autojen tuntijat tietävät, että urheiluautomallin uudistuessa tavoitellaan korin suurempaa jäykkyyttä. Vanhan GT-R:n koria ei voida millään tavalla pitää löysänä, mutta Nismon tehdastuningvaikutelman korostamiseksi mallin koria on jäykistetty kriittisissä kohdissa pistehitsausten sijasta erityisliimoilla. Jopa alustan ruuvit on suurennettu M12-koosta M14:een, jotta pyöräntuenta olisi tarkempi. On loogista, että 7:08.679 minuutin kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella vaatii sekä yksityiskohtien että kokonaisuuden huomioimista.

Ennätysajan tehnyt Michael Krumm vahvistaa tämän: ”Ensin meillä oli korkeampi teho, mutta pystyimme hyödyntämään sitä kunnolla vasta renkaiden, alustan ja aerodynamiikan muutosten jälkeen”.

Näiden lisäksi Krumm hyötyi Time Attack -paketista, joka sisältää suuremman ja säädettävän takaspoilerin, muita aerodynaamisia apuja sekä erityiset vanteet ja autoa varten erikseen kehitetyt Dunlopin renkaat.

Isommat ahtimet saavat aikaan 600 hepan tehon

Lisäksi täytyy ottaa huomioon Godzillan piirteet, jotka auton luoja Mizuno on tavallaan leimannut sen koriin. Resepti on yhtä hankalasti selitettävissä kuin Coca-Colan tapauksessa. Auto ei ole ilmeisen virtaviivainen, ja ensi silmäyksellä se vaikuttaa jopa möhkälemäiseltä. GT-R tuntuisi olevan ennemminkin sumopainija kuin pikajuoksija. Tästä huolimatta Nissanin superauto ihastuttaa jopa kaiken kokeneita, kun sillä ajaa.

Tässä suhteessa uusi malli on vielä parantanut asemiaan. Jo 485-hevosvoimaisen alkuperäisen mallin tapauksessa tuplaturboahdetun 3,8-litraisen V6:n heikoista tehoista ei kuulunut juuri valituksia, ja uudessa versiossa on hieman korkeammilla kierroksilla tarjolle tulevat 600 heppaa. Peto kulkee jo alakierroksilla mahtavasti, ja GT3-kilpurista peräisin olevat IHI:n valmistamat suuremmat ahtimet hönkivät hyökkäävästi yhdessä avarrettujen imukanavien sekä tehokkaampien bensapumppujen kanssa. Yli 650 newtonin vääntö välittyy kaksoiskytkinvaihteistolle ja kaikille neljälle pyörälle. IHI kuulostaa vähän samalta kuin hihii, ja siltä se myös tuntuu. Fiilis on henkeäsalpaava sanan varsinaisessa merkityksessä sekä kiihdytettäessä että mutkiin sisään ohjatessa.

Vaikka auto näyttää möhkälemäiseltä, 1,7 tonnia painavan GT-R:n ketteryyttä ei pidä koskaan aliarvioida, ja auto tulee varmasti hankaloittamaan sen kilpailijoiden elämää. Tuplaturboveekuutonen potkii mahtavasti, neliveto takaa etenemisen, ja alustan ansiosta myös mekaanista pitoa on hienosti. Mutkaan voi jarruttaa kovaa, kääntää auto sinne sisään ja kiihdyttää kurvista ulos – kaikki selviää näiden muutaman sekunnin aikana. Onko vielä jotakin kysyttävää? Vasta sitten, kun saamme jälleen henkeä hyvän tuen tarjoavissa Recaron kuppipenkeissä pitävän alcantara-nahkaisen ratin takana.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaikka ajammekin vain Tokion lähistöllä olevalla Sodegaura Forest Racewaylla Nordschleifen sijasta, Eifel-vuoriston henki on vahvasti mukana. Nismoa voi viedä tarkasti, ja se reagoi herkästi ohjausliikkeisin. Tuntuu siltä, kuin auton painosta olisi kadonnut satoja kiloja, ja myös jousitus toimii hämmästyttävän pehmeästi ja tehokkaasti.

Sitä ei saa tietysti selvitettyä täällä, lisäävätkö omien jalkojensa päällä seisova takasiipi, uusi etuspoileri, helmat ja takadiffuusori – ne kaikki on valmistettu hiilikuidusta – todellakin downforcea 100 kilolla 300 km/h:n nopeudessa. Luottamus nopeissa mutkissa ja käsiteltävyys tiukoissa käännöksissä ovat joka tapauksessa korkealla tasolla. Tämän myötä Nissan ei ole saavuttanut pelkästään tavoittelemaansa suursarjatuotantoautojen nopeinta kierrosaikaa Nordschleifella, vaan kesällä 2014 myyntiin tuleva GT-R:n Nismo-versio tuntuu myös huomattavasti sporttisemmalta.

GT-R:n vakiomalli tarjoaa enemmän mukavuutta

GT-R:n perusmallin vuoden 2014 versio tulee sitä vastoin keväällä Saksan markkinoille. Sen pitäisi olla mukavampi ja hiljaisempi, eli eräänlainen GT GT-R:ien joukossa. Tätä tarkoitusta varten auton melutasoa on pienennetty, koska siinä suhteessa GT-R erosi aiemmin selvästi lempikilpailijastaan, eli tasaiseksi hiotusta Porsche 911 Turbosta. GT-R:stä kuuluneet rahinat, narinat ja napsahdukset loivat tietynlaisen miehekkään urheiluautofiiliksen ja toivat auton luonteeseen särmää.

GT-R:n luonnetta ei ole kuitenkaan onnistuttu muuttamaan kokonaan. Seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteistokaan ei toimi vielä täysin pehmeästi, ja se nykii välillä kuultavasti sekä tuntuvasti paljon pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä sisältävässä liikenteessä. Myös rengasäänet on vaimennettu tehokkaammin monissa muissa autoissa. Ketä se kuitenkaan häiritsee, kun auto tarjoaa 550 heppaa ja ketterän ajettavuuden?

Hienommat yksityiskohdat, kirkkaat LED-valot ja tyylikkäämmät mittarit kuuluvat tulevaisuudessa kaikkiin GT-R-malleihin. Niiden myötä vuoden 2014 versio tulee olemaan kaikkien aikojen paras, ja odotamme sitä jo innolla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.