Koeajossa nyt: Audi RS Q3

20.02.2014 | Pasi Piironen
Koeajossa nyt: Audi RS Q3

Audin urheilullinen RS-perhe sai uuden jäsenen.

Nyt kaikki köyhät kyykkyyn. Audin Q3-mallisarjan sporttisimman version RS Q3:n lähtöhinta on vaatimattomat 78 726 euroa ja koeajoauton lisäherkuilla euroja pitäisi ladata tiskiin jo melkein satkun verran.

Tämän hintaluokan autot ovat harvojen herkkua, mutta RS Q3:ssa on ainakin yksi asia millä merkkiuskollinen Audi-kuski voi yrittää perustella hankintaa itselleen. Konepellin alta löytyy nimittäin pitkien ja loistokkaiden Quattro-perinteiden mukaisesti turboahdettu viisisylinterinen bensamoottori.

Downsizing-kulttuuria vastaan protestoiva voimanlähde antaa ulos 310 hevosvoimaa ja vääntöä 420 Nm. Ja ne äänet! Viitosen legendaariset pakosaundit heräävät kunnolla henkiin valitsemalla joko dynamic-ajotilan tai vaihtoehtoisesti siirtämällä vaihdevalitsimen DSG-vaihteiston sporttisemmalle S-puolelle. Muilla asetuksilla pakoäänet pysyvät ainakin auton sisälle kuultuina sivistyneen vaimealla murinatasolla, mikä on ihan hyvä asia arkiajoa silmällä pitäen.

Audin luvataan kipittävän satasen vauhtiin 5,5 sekunnissa. Ilmoitettu arvo on liioitellun pessimistinen. Suorituskykymittauksissa RS Q3 poistui edellä mainittuun vauhtiin launch controllin avustuksella täydellä tankilla, kahden hengen kuormalla (200 kg) ja nastattomilla talvirenkailla 4,8 sekunnissa.

Ja jos paikaltaan lähtö sujuu kiitettävän rivakasti, niin samaa luonnehdintaa voidaan käyttää myös auton sitkeys- ja ohituskiihtyvyysarvoista

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kiihtyvyys:

  • 0-50 km/h      1,8 s
  • 0-80 km/h      3,4 s
  • 0-100 km/h    4,8 s
  • 0-120 km/h    6,5 s

Sitkeys:

  • IV 40-100 km/h                  6,4 s
  • IV 60-120 km/h                  6,3 s
  • V 40-100 km/h                   8,4 s
  • V 60-120 km/h                   8,4 s
  • VI 60-120 km/h                  10,8 s
  • VII 60-120 km/h                14,1 s

Ohituskiihtyvyys:

  • S                    3,1 s
  • IV                 4,3 s
  • V                   5,8 s
  • VI                 7,3 s
  • VII                9,0 s

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.