Koeajossa nyt: Kia Optima

22.02.2014 | Jussi Saarinen
Koeajossa nyt: Kia Optima

Ylemmän keskiluokan korealainen on faceliftin myötä entistäkin tyylikkäämpi.

Kia Optimalle tehtiin lievä kasvojenkohennus, jonka myötä keulailme terävöityi mm. neljällä pienellä sumuvalolla keulan alaosan molemmin puolin, ja takavalot kasvoivat hieman. Sisällä ohjauspyörä uusittiin ja keskikonsolin nappuloita järjestettiin uuteen uskoon. Istuimia ja materiaaleja on niin ikään päivitetty. Ensihuomioina olemme havainneet, että kosketusnäytön ”nappulat” ovat todella suuret ja selkeät, ja ilmastoituun nahkaistuimeen saa loihdittua hyvän ajoasennon.

Valmistajan mukaan myös takajousitusta ja äänieristystä on parannettu, ja sisämelu on pienentynyt tuntuvasti. Optima tuntuu tien päällä korostetun vaivattomalta ajopeliltä. Koeajoauton 1,7-litrainen dieselmoottori tarjoaa riittävästi voimaa, ja automaattivaihteisto antaa ”luistoa” enemmän kuin monessa nykyautossa – tuloksena saumaton ja miellyttävä toiminta. Miinuspuolelle voidaan kirjata dieselmoottorin normaalia kuuluvampi raksutus niin tyhjäkäynnillä kuin kiihdytyksissäkin.

Vaivattomuus tuntuu myös ajettavuudessa. Ohjaus on kevyt ja kookasta autoa on helppo pyöritellä, mutta ohjaustuntuma jää vaillinaiseksi. Suosittelemme siis heille, jotka eivät hae autoltaan dynaamisuutta vaan tyylikkyyttä – sitä nimittäin Optimassa riittää niin sisällä kuin ulkonakin. 

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uudistettu Optima esiteltiin jo viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, mutta myynti Suomessa käynnistyy vasta nyt alkuvuodesta. Tosin hintatietoja ei vielä koeajohetkellä eli helmikuun lopussa ollut saatavilla. Edellä mainittujen parannusten ohella vakio- ja lisävarustelua tullaan parantamaan.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.