Koeajossa nyt: Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic A

20.09.2013 | Oskari Pentti
Koeajossa nyt: Mercedes-Benz A 45 AMG 4Matic A

A-luokkalaisen AMG tarjoilee jo paperilla vaikuttavat arvot. Kaksilitraisesta ahdetusta suorasuihkutusmoottorista on puristettu 360 heppaa ja suurin vääntömomenttikin komeat 450 newtonmetriä. Kiihtyvyysajaksi 0-100 km/h on ilmoitettu räväkkä 4,6 sekuntia.

Viihdyttävyys ja suorituskyky ei ole pelkästään mustetta paperilla, sillä suorituskykymittauksissa A 45 AMG loikkaa satasen nopeuteen reippaasti alle viidessä sekunnissa. Itse asiassa saavutimme mittauksessa juuri tuon valmistajan ilmoittaman arvon. Tuota aikaa tavoiteltaessa liikkeellelähdössä on käytettävä race start -järjestelmää. Se vastaa launch controllia, jossa siis ahtopaineet ladataan ylös jarrua vasten kaasupoljinta pohjassa pitäen. Liikkeelle ampaistaan tulisesti sitten jarrupolkimen nostamisen jälkeen.

Täyspainoisesti kiihdytettäessä voimanjako tuntuu varsin takapainoiselta. Nelivetoisuudesta huolimatta takapyörät pyrkivät jopa hieman tummentamaan asvaltinpintaa.

Räväkkään suorituskykyyn on yhdistetty kilpailulliset äänet. AMG nimittäin ärjäisee kiihdytettäessä vihaisesti, vaihtoja säestää varsin huomattavankin kova pärähdys. Lisäksi hukkaportti suhauttelee kaasun löysäämisen yhteydessä liikapaineita iloisesti jo puolivillaisemmissakin kiihdytyksissä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Äänet saavat kanssakulkijoiden päät kääntymään, sillä moottorijarrutuksissa pakoputkista kuuluu kisahenkinen räpsätys. Pienemmälle vaihdettaessa välikaasu tarjoilee kunnon murahdukset. Tämä kaikki tapahtuu vaihteiston käsivalinta- sekä sport-asetuksella.

Keski-ikäisen kuljettajan katsantokannalta äänimaailma muuttuu onneksi maltillisemmaksi Comfort-asetuksella. Tällöinkin hukkaportti toki suhauttelee, ja moottorin murina kuuluu ajoittain. Tieto äänitarjonnasta saa kuitenkin ajoittain lapsettamaan, ja vaihteiston moodia tuleekin toisinaan käytettyä sportilla, ihan omaksi iloksi.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.