Koeajossa nyt: Mercedes-Benz E 220 CDI Cabriolet – katto alhaalla lokakuussa

21.10.2013 | Niko Rinta
Koeajossa nyt: Mercedes-Benz E 220 CDI Cabriolet – katto alhaalla lokakuussa

Mercedes-Benzin päivityksen saaneen E-sarjan cabrioletin kuskin paikalla on helppo olla: kaikki on järkevästi ja selkeästi käsillä. Nelipaikkaisen avoauton takapenkillä polvet ovat sen sijaan koetuksella ja katto painaa helposti päätä.

Laajasta mallistosta ajettavanamme on 220 CDI -dieselmalli seitsenportaisella 7G-Tronic Plus -automaattivaihteistolla. Jäykähkö alusta tuo jämptiyttä, mutta myös samalla tienpinnan suuremmat epätasaisuudet nousevat kevyesti esiin. Matka-ajossa automaattivaihteisto vaihtaa sujuvasti ja matkustusmukavuutta kuvaa hyvin se, että esimerkiksi moottoritieliikenteen sekaan mentäessä kiihdytystä ei edes juuri huomaa. Sen verran tasaista meno on. Tilanne toki muuttuu, jos kaasujalkaa syyhyttää ja ajotilaksi valitsee sportin.

Matkustusmukavuudesta on syytä todeta myös, että dieselkone ei nakuta pahasti sisälle ja rättikatto suodattaa äänet monia kilpailijoitaan tehokkaammin. Toki rengasmelua ja tuulensuhinaa joutuu silti kuuntelemaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ulkoisesti mallin päivitykset näkyvät keulan uudessa ilmeessä sekä takavalojen ja takapuskurin muotoilussa. Sisällä ensimmäiseksi silmiin pistää vaihteenvalitsimen siirtyminen keskikonsolista viikseksi ratin oikealle puolelle. Myös kojelauta ja keskikonsoli ovat saaneet hieman uutta muotoa.

Lisäsäväyksen E 220 cabrioletiin tuo korinmuotoilu, joka pitää katon ollessa alhaalla tuulenpyörteet varsin hyvin ulkona. Kun mukaan liitetään lisävarusteena saatavat etupenkkien pääntukiin asennettavat niskanlämmittimet, voi katto alhaalla ajaa myös kuumimpien kesäkuukausien ulkopuolella – todistetusti aurinkoisena päivänä jopa näin lokakuussa.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.