Koeajossa nyt: Volvo V70 D4 A

26.03.2014 | Jussi Saarinen
Koeajossa nyt: Volvo V70 D4 A

Ovatko Kartano-Volvon automaatin viiveet nyt historiaa?

Volvo uusii voimapakettivalikoimaansa vauhdilla. Hiljattain myyntiin tuli täysin uusi Drive-E-moottoriperhe, jonka myötä nykyiset viisisylinteriset koneet siirtyvät vähitellen historian lehdille. Vaihteistopuolellakin tapahtuu, sillä käyttöön otettiin 8-portainen automaattilaatikko. Otimme koeajoon tämän yhdistelmän: auto kantaa nimeä V70 D4 A.

Kyseessä on mielenkiintoinen tuttavuus, sillä aiemmin isot diesel-Volvot ovat olleet tunnettuja rouheasta käyntiäänestään ja myös viiveestä, joka tapahtui kaasupolkimen painamisen ja auton kiihtymisen välillä – ensin ei tapahtunut mitään, sitten voimaa tuli etupyöriin liiankin kanssa, mikä aiheutti sutimista varsinkin nastarenkaat alla.

Uudessakin mallissa on havaittavissa samaa piirrettä, mutta selvästi lievempänä. Nyt Volvo lähtee kiihtymään aiempaa sulavammin, eikä pedaalin painamisen kanssa tarvitse olla niin tarkkana. 181-heppainen ja 400-newtonmetrinen kaksilitrainen nelonen tarjoaa muhkeasti voimaa, ja on äänimaailmaltaan varsin sivistynyt.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ainoa selvä miinus tapahtuu hidastettaessa: pienemmän pykälän kytkeytyminen saa aikaan varsin voimakkaita nykäyksiä, eli pieni hienosäätö moottorin ja vaihteiston yhteispeliin ei tekisi edelleenkään pahaa. Kokonaisuutena varsin iäkäs V70 (ensiesittely tapahtui jo 2007) sai kuitenkin olemukseensa kaivattua lisäpiristystä, jolla auto selviää hyvin perusteellisempaan malliuudistukseen asti.

Koeajossa nyt -sarjassa kerromme autoista, jotka ovat koeajossamme juuri tällä hetkellä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.