Koeajossa panssaroitu Rolls-Royce Phantom – ratissa täysin ilman pelkoa

14.11.2013 | Malte Jürgens / AMS

Kokeilimme ajoneuvoja, joita ei näe ihan joka päivä. Vuorossa on 4,6 tonnia luksusta 3,82 metrin akselivälillä – kyseessä on Kourosh Mansoryn panssaroima Rolls-Royce Phantom.

Ainoastaan sisäpiiri tietää sen tosiasian, että syvällä Fichtel-vuoriston mäntymetsässä sijaitsevassa Brandin kunnassa syntyperäinen iranilainen Kourosh Mansory valmistaa viritettyjen urheiluautojen ohella myös ripeäliikkeisiä linnakemaisia autoja virallisesti testatulla, luodinkestävällä panssaroinnilla. Perustana tälle akseliväliltään pidennetylle Rolls-Royce Phantomille toimii brittiläisessä Goodwoodissa valmistettu putkirunko, jota varten siellä hitsattiin käsin noin 500 kevytmetalliosaa.

Alusta- ja korimateriaaliksi parhaiten soveltuva alumiini on suuremman kaliiperin luoteja vastaan liian läpäisevä. Siksi Saksassa Wunsiedelin ja Bayreuthin välisellä alueella rakennetaankin Mansory-Phantomeita, jotka saavat käsituliaseille läpäisemättömän teräksisen ja lasisen päällyksen. Se löytyy sekä auton ylä- ja alapuolelta että 6,09 metriä pitkän porrasperän ympäriltä.

Turvallisuussyistä vain pienelle raolle avautuvat sivuikkunat ovat paksuudeltaan 80 millimetriä. Yhdessä erittäin lujien teräslevypanssarien kanssa ne myötävaikuttavat siihen, että 3,82 metrin akselivälille venytetyn Phantom-version peruspaino nousee noin 2,7 tonnista noin 4,5 tonniin. Auton ostaminen edellyttää myös paksua lompakkoa: tässä esitelty porrasperä maksaisi miljoona euroa.

Asiantuntijat muistuttavat suureen painoon skeptisesti suhtautuvia tämän brittiläisen luksusmerkin erikoislinjan historiasta. Vuodesta 1914 lähtien Rolls-Royce valmisti sarjavalmisteista Silver-Ghost-alustaa perustana käyttäen pieniä panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja, joissa oli takana paripyörät. Normaalin 750 kilon koripainon sijaan ne kannattelivat 3,5 tonnin painoista panssarointia. Alustat kestivät lisäpainon erinomaisesti. Vielä toisen maailmansodan alussa monet näistä klassikoista olivat Arabian maissa sotapalveluksessa.

Kanssakäyminen Rolls-Royce-autojen kanssa edistää vaivihkaa omistajan jakautumista kahdeksi eri persoonaksi: yhtäältä omistaja on iloinen ja tyytyväinen matkustaja saksanpähkinäpuusta ja nahasta tehdyssä jäljittelemättömän rikkaassa ympäristössä, toisaalta hän on kuitenkin myös auton kuljettaja. Ja hänen on hyvä varautua siihen, että auton ovi avattaessa tekee hieman vastarintaa. Se nimittäin painaa 300 kiloa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Huolellisesti ommellut nahkaistuimet tarjoavat kaikki brittiläisen nojatuolin mukavuudet, ja takaosasta löytyy – verrattuna jo valmiiksi tilavaan standardimalliin – vielä 25 senttiä lisätilaa jaloille. Tämän ylhäisen kulkuneuvon varustelulla ei ole periaatteessa mitään rajoja. Tilauksesta saatavilla on kaikkea mahdollista aina kristallikarahveilla varustetusta korkealuokkaisesta baarista lähtien.

Sarjavalmisteinen valitsin, jolla ykkösvaihde aktivoidaan, on melkein turhankin vaatimaton.  Käytössä se kuitenkin mahdollistaa lähes huomaamattoman siirtymisen paikalta liikkeelle: kevyt kosketus, kaasua ja pehmeästi kuin ajettavalla untuvasohvalla liukuen auto on ykkösellä. Hammastanko-ohjaustehostin edellyttää ainoastaan hillittyä voimankäyttöä, 14,6 metrin kääntöympyrä sen sijaan vaatii hieman totuttelua.

Tehtaan mukaan panssaroimaton pitkä Phantom kiihtyy nollasta sataan 6,1 sekunnissa, ja vasta 240 kilometrin tuntivauhdissa ajovastukset ja moottorin teho ovat tasapainossa. Mansory ei ole vielä testannut, miten yli puolentoista tonnin lisäpaino vaikuttaa asiaan. Sen, miten hauskaa voisikaan olla piiskata 4,5-tonnista autoa eteenpäin moottoritiellä 240 lasissa, me jätämme lukijoidemme mielikuvituksen varaan. Jarrut eivät todennäköisesti kuitenkaan ilahtuisi siitä, jos ne joutuisivat hidastamaan auton tuosta vauhdista pysähdyksiin kerta toisensa jälkeen.

Ajamisen ilo tällä raskassarjalaisella muodostuu lähes äänettömästä liukumisesta paikasta toiseen, ilmajousituksen mahdollistamasta vähäisestä kallistuksesta kaarteissa ja siitä lähtemättömästä tunteesta, että tämä brittiläis-iranilainen budoaari suojaa paitsi kaikilta maailman vaaroilta, myös huonolta tuulelta. Riippumatta siitä, mistä se johtuu.

”Rolls-Royce on kaikkine käsityöaspekteineen taideteos. Jopa sen viat on tehty todella viehättävästi.”

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.