Koeajossa perus-Leonin sporttinen veli – Seat Leon SC

27.08.2013 | Klaus-Ulrich Blumenstock / AMS
Koeajossa perus-Leonin sporttinen veli – Seat Leon SC

Seat on tuonut vuoden 2012 lopussa uudistetun Leonin rinnalle kaksiovisen veljen lisänimellä SC. Malli edustaa urheilullisuutta ja sen itsenäiset linjat tekevät siitä design-tuotteen. Raportti koeajosta.

Jos vertailussa käytetään pelkkää mittanauhaa, ei kaksiovinen malli eroa neliovisesta kovinkaan paljon. Akseliväli on pienentynyt 38 millimetrillä, korin korkeus vain 13 millimetrillä ja 380-litrainen tavaratila on pysynyt peräti samankokoisena. Siitä huolimatta Sport Coupé on ulkoiselta olemukseltaan huomattavasti dynaamisempi.

Seat-insinöörit puhuvat kuitenkin mieluiten laatuhyppäyksestä, jonka he pystyvätkin Leonin kohdalla perustelemaan varsin vakuuttavasti. Siihen kuuluvat esimerkiksi tarkasti sovitetut oventiivisteet, käyttöelementit tarkasti rajattuine painalluskohtineen, sekä sisätilan korkealaatuiset pinnat. Konepellin ja sivukappaleen väliin jäävä rako on ainoastaan 2,2 millimetrin levyinen, ja siinä suhteessa Leon voittaisikin jopa samasta konsernista lähtöisin olevan esikuvansa VW Golfin.

Ei vielä esikuvansa tasolla

”Ei, Golfin premium-tasolla León ei vielä ole”, myöntää kehitysjohtaja Matthias Rabe ja palauttaa voimaan vanhan konsernihierarkian. Mutta selvän signaalin Seat kuitenkin lähettää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Urheilullisuuden suhteen korkeat vaatimukset ruumiillistuvat etenkin huippumalli 1,8 TSI:ssa. Siihen istuvaa odottaa korkeimman varustelutason FR:n koko loisto. Hyvin muotoillut istuimet tarjoavat optimaalisen tuen, laitteet vaikuttavat selkeiltä ja kestäviltä, ohjaamo on viimeistelty ja materiaalipinnat hivelevät tuntoaistia.

Myös 1,8-litraisen TSI:n 180 hevosvoimaa tekevät oman vaikutuksensa. Sen tarjoama 250 newtonmetrin vääntömomentti kiihdyttää Leon SC:n ponnekkaasti mutta silti hillityn harmonisesti. Tarkan ohjauksen ansiosta tämä kaksiovinen selvittää mutkat suorastaan leikiten. On vaikea sanoa, kuinka suuri vaikutus lyhennetyllä akselivälillä on tähän ketteryyteen, mutta varmaa on, että VW Golfin mallin mukaisella multilink-taka-akselilla on oma osuutensa asiaan. Se tulee kaikkiin malleihin 150 hevosvoimasta lähtien vakiovarusteena.

Se, että Leon SC on nimenomaan ajajan auto, käy ilmi takapenkille istuttaessa. Niukahkon jalkatilan lisäksi isokokoiset eurooppalaiset kärsivät pääntilan rajallisuudesta. Se tuskin kuitenkaan haittaa sporttisia kuljettajia.

Leon SC:n moottorivalimoikaan kuuluvat neljä eri tehoista bensiiniversiota ja kolme TDI-dieselkonetta. 184 hevosvoiman huippu-TDI on tulossa mallille vasta myöhemmin tänä vuonna.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.