Koeajossa piilohiottu: Land Rover Freelander 2.2 SD4 HSE A

19.10.2013 | Jani Kajander
Koeajossa piilohiottu: Land Rover Freelander 2.2 SD4 HSE A

Land Roverin pienin uudistui täksi vuodeksi, mitä ei tosin heti huomaa.

Ensimmäinen silmäys ei riitä kertomaan, että Freelander on käynyt kasvojenkohotuksessa. Valoihin on tehty marginaalimuutoksia sekä edessä että takana, minkä lisäksi keulamaski ja etusumuvalot on pantu kehyksiin. Hieman enemmän on tapahtunut auton sisäpuolella, sillä kojelaudan nappulaviidakkoa on karsittu ja mittaristoon lisätty uusi värinäyttö. Myös keskikonsoliin on tehty muutoksia, ja esimerkiksi käsijarru on vaihtunut mekaanisesta sähköisesti toimivaan, mikä on parantanut säilytystiloja. Avaimeton käyttö kuuluu nyt vakiopakettiin.

Freelanderin dieselmoottorit ovat ennallaan, eli tarjolla on kaksi versiota 2,2-litraisesta nakuttajasta (150 hv/190 hv). Kolmas vaihtoehto on Evoquesta tuttu kaksilitrainen bensaturbo (240 hv). Maltillisemman Freelanderin saa myös etuvetoisena: tällöin mallimerkintä on TD4:n sijaan eD4, ja vaihteistona on kuusiportainen käsiaski. Nyt koeajamamme SD4 raapii aina joka nurkasta, ja siinä sekä bensaversiossa on aina automaattivaihteisto. Maltillisempaa nelivetodieseliä myydään sekä käsi- että automaattivaihteisena. Koeajamassamme yksilössä automaatti toimi ongelmitta, vaikkakin vedätettäessä hieman kulmikkaasti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Katumaasturiluokan tarjonnan valtavasta kasvusta huolimatta Land Rover Freelander erottuu yhä kilpailijoistaan. Istuma-asento on ryhdikäs, ja suuret sivupeilit sekä helposti hahmottuvat korin kulmat helpottavat pysäköintiä. Istuimet ovat varsin mukavat ja alusta toimii hyvin sekä kaupungissa että maantiellä, joten matkanteko sujuu leppoisasti. Auton suurin miinus on paikoin melko korkeaksi äityvä melutaso, mitä ylellisempään suuntaan kehitetty sisustus ja neloskoneen raaka soundi vain korostavat. Tässä hintaluokassa autolta voisi odottaa parempaa äänieristystä. Ohjausvaste on tasapaksu, mutta suuntavakavuus säilyy hyvänä.

Pikku-Lantikka on parivaljakosta selvästi maastosuuntautuneempi, ja faceliftin yhteydessä auton Terrain Response -maastoajo-ohjelmiin on tehty muutoksia. Jokapyörävetoisista Freelandereista löytyvää Terrain Responsea säädetään nyt tähänastisen säätöpyörän sijaan katkaisimin, ja ainakin mökkitietasoisessa möyrimisessä neliveto toimii ilman häiritseviä vedon vaihteluita. Moottorissa riittää niin paljon vääntöä, ettei vaihteiston S-pykälälle tule juurikaan käyttöä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.