Koeajossa: Porsche 911 Carrera 4S – aatelia ja suuria tunteita

17.09.2013 | Jörn Thomas / AMS
Koeajossa: Porsche 911 Carrera 4S – aatelia ja suuria tunteita

Joskus elämä on epäreilua: Saat käyttöösi nelivetoisen Porsche 911:n, mutta tie on kuiva. Lisää yhtälöön kirkas auringonpaiste ja kuuma asfaltti. On siis huono keli vertailla eroja normaaliin 911:een.

Carrera 4S:n 305 leveät takarenkaat eivät vaadi osakseen lisähuomiota, vaan pysyvät kuin liimattuina tiessä. Ne ovat lihoneet kymmenen millimetriä normaaliin 911:een nähden ja sijaitsevat 36 millimetriä kauempana toisistaan.

Tarvitaanko tähän keitokseen vielä vetävät etupyörät? No eiväthän ne pahaakaan tee, ainakaan elektroniikan mielestä – se tarkkailee sutimista, pituus- ja poikittaiskiihtyvyyttä sekä kaasupolkimen asentoa. Alle 100 millisekunnissa elektroniikka taiteilee monilevykytkimen välityksellä moottorin momentin kanssa.

Vääntöä Carrera 4S:ssä piisaa 440 newtonmetriä. Sen kehittää 400-hevosvoimainen ja 3,8-litrainen Boxer-kone. Tai kehittää ja kehittää, pikemminkin antaa todella kaikkensa – tulittaen ja räiskyen. Vapaastihengittäväksi ja turbottomaksi voimanpesäksi moottori on todella kierrosherkkä. Porschen tapaan säädetty neliveto parantaa pito-ominaisuuksia erityisesti kiperissä paikoissa – ilman että käsiteltävyys vesittyy.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

911 on aina 911 – jopa Carrera 4S-versiona se kääntyy neutraalisti, tosin kuormattuna hennon takapainoisesti, mutkan läpi. Nelivetoisen ulkonäkö edustaa muutenkin takapainotteista ideologiaa – hartiakas takaosa, joka on 4,4 cm normaalia 911:tä leveämpi, kunnioittaa Porschen alkuperäistä muotoilua. Perän läpi kulkeva valonauha korostaa vaikutelmaa entisestään.

Carrera 4S:n etupuolella sijaitsee auton ns. kolmas silmä, ympäristöään tarkkailevaan tutkaan perustuva, adaptiivinen vakionopeudensäädin. Se ei ainoastaan mittaa nopeutta ja väliä edellä ajavaan autoon. Laite varoittaa myös uhkaavista kolaritilanteista ja valmistelee auton hätätilanteessa säätämällä jarrutustehoa sopivaksi.

Lisää toiveita? Eipä ole. Tai no, ostamiseen tarvittavat 193 496 euroa. Itse asiassa suomalaisen verotuksen takia automaattivaihteinen PDK-versio Carrera 4S:stä on Saksaa parisen tonnia halvempi, maksaen 190 828 euroa. Ei sekään silti erityisen huokea ole.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.