Koeajossa: Porsche 911 GT3 – sarjansa tulisin

13.10.2013 | Christian Gebhardt / AMS
Koeajossa: Porsche 911 GT3 – sarjansa tulisin

Porsche 911 GT3:a saa nyt ensimmäistä kertaa pelkästään seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla, ja uusi takapyöräohjaus auttaa mutkissa. Pääsimme koeajamaan tätä katurekisteröityä kilpuria.

Porsche 911 GT3:n ja sen fanien liitto on kestänyt vuodesta 1999. Mutta nyt tämä kuuma suhde voi saada 14 145 valmistetun GT3-mallin jälkeen pieniä säröjä. Auton viidennen sukupolven malli on nimittäin tarjolla ainakin aluksi vain seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Tämähän kuulostaa jo kunnon aviokriisiltä. Mitä mieltä GT3:n puhdasoppinen asiakaskunta on siitä? Miksi manuaalivaihteistosta ei luovuttu ensin miedommissa 911:n versioissa, kuten Targassa tai Carrera 4:ssä?

”Edellytyksenä GT3:n kehittämiselle näin lyhyessä ajassa oli, että keskityimme yhteen vaihteistoon”, Porschen GT-mallien projektijohtaja Andreas Preuninger vastaa.

”GT3:n pitäisi olla sekä segmenttinsä puhdasoppisin että nopein auto, ja se ei ole enää mahdollista elektroniikan aikakaudella”.

Mutta haluammeko viettää GT3:n ja sen fanien liiton 14. vuosipäivää keskustelun merkeissä? Emme halua, koska olemme Espanjan Pyreneiden juurella kahden tunnin automatkan päässä Barcelonasta GT3:n kanssa, joka on yksi viimeisistä testiautoista ennen heinäkuun lopussa tapahtuvaa tuotannon aloitusta.

Pyreneillä meitä odottavat serpentiiniteiden helmet, eli mutkaiset vuoristotiet, jotka kääntyilevät tunnelien läpi ja jopa 1700 metriä korkeiden rotkojen vierestä. Tämä on vähän kuin Monte Carlo -rallin Col de Turinin pätkä katalonialaisittain.

Sopivampi arkikäyttöön kuin koskaan ennen

Sovittaudumme sporttisen ahtaisiin hiilikuituisiin kuppipenkkeihin, joissa on käännettävä selkänoja. Muiden 991-mallisarjan 911-versioiden tavoin myös uuden GT3:n ohjaamo on vähän aiempaa tilavampi. Käännämme vasemmalla puolella olevasta virta-avaimesta, ja sitten tulee se mielipiteitä jakava hetki. PDK-vaihteiston keppi kolahtaa automaatin D-asentoon. Kevyt kaasunpainallus, ja GT3 lähtee rauhallisesti liikkeelle. PDK vaihtaa alakierroksilla ylöspäin lähes huomaamattomasti. Kun digitaalimittari näyttää 47 km/h:n nopeutta, automaatti vaihtaa viitosvaihteelle. Auton kuusisylinterinen bokserikone murisee vaimeasti, ja GT3:n jousitusmukavuus sopii hyvin arkiajoonkin. Sillä voi ajella töyssyittä toimistolle tai tuoretta leipää hakemaan. Siivekäs Porsche ei ole koskaan ennen ollut näin helppo arkiajossa.

Tällaisia lauseita lukiessaan puhdasoppisuuden kannattajien verenpaine alkaa kohota. Siksi lisäämme pikaisesti mausteita, ja painamme PDK Sport -nappia sekä iskunvaimennuksen ja pakoputkiston nappuloita keskikonsolissa. Nyt GT3 avaa täydellä kaasulla pakoputkiston läppänsä vielä normaalimoodiakin aiemmin, ja bokserikoneen repivä ääni kaikuu tien molemmilla puolilla olevista kalliojyrkänteistä vahvistimen tavoin.

Kun alueen harvalukuiset asukkaat saavat nauttia kilpa-automaisesta live-konsertista, auton takapäässä oleva kuusisylinterinen moottori kiertää 9000 kierrokseen asti metallisesti karjuen. Uuden GT3:n bokserikone reagoi vielä edeltäjäänsä nopeammin kaasun painalluksiin, ja se tuntuu pirteämmältä alakierroksilla.

Uuden moottorin maksimikierrosluku on 500 kierrosta korkeampi kuin aikaisemmassa 435-heppaisessa koneessa. Nyt korkealle kiertävässä moottorissa on 475 hevosvoimaa. Uusi 3,8-litrainen vaparikone pohjautuu Carrera S:n moottoriin, mutta niissä on vain muutamia yhteisiä osia. Lisäksi GT3:ssa on nyt ensimmäistä kertaa suorasuihkutus.

Jotta kone kestää korkeita kierroksia pitkäaikaisesti, Porsche käyttää taottujen alumiinimäntien ja titaanisten kiertokankien lisäksi myös uutta venttiilienohjausta keinuvivuilla.

Kisakonserttia 9000 kierrokseen asti

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kun GT3 nielee pikavauhtia espanjalaisten mutkien yhdistelmiä, pelkästään sen uusi moottori ei ole pääosassa. Autossa on nyt ensimmäistä kertaa myös takapyöräohjaus.

Tavalliset raidetangot on korvattu taka-akselilla kahdella sähkömekaanisella aktuaattorilla. Niinpä takapyörät voivat kääntyä nopeudesta riippuen molempiin suuntiin jopa 1,5 astetta.

Vaikka GT3 on entistä mallia 85 mm pidempi, 44 mm leveämpi ja 35 kiloa painavampi ja siinä on 102 mm pidempi akseliväli, se on pienillä nopeuksilla vielä entistäkin ketterämpi. Lisäksi se ohjautuu edeltäjäänsä tarkemmin mutkiin sisään. Mutkien kuninkaasta on tullut siis mutkien keisari.

Ensimmäistä kertaa takapyöräohjauksella

Suuremmilla nopeuksilla GT3 hyötyy etu- ja taka-akselin yhteispelistä, jolloin ajovakaus paranee. Sähköisesti ohjattu takatasauspyörästön lukko (edeltäjämallissa oli mekaaninen lukko) saa aikaan erinomaisen pidon. Lyhyesti sanottuna nopeasti ajaminen on helpompaa kuin edeltäjässä, mutta ei vähemmän jännittävää kuin ennen.

Tämähän alkaa kuulostaa siltä, että GT3:n ja sen kannattajien liitto tulee pysymään lujana. Mutta jäljellä on vielä PDK-vaihteiston aiheuttama huolenaihe. On kuitenkin täysin perusteetonta pelätä, että hardcore-911:stä olisi tullut pehmosportti. GT3:n kaksoiskytkinvaihteisto eroaa selvästi tähän asti muista Porschen malleista tutusta PDK:sta. GT3:n vaihteistossa rattivaiheiden liikeratoja on lyhennetty, vaihdekepin kaaviota on muutettu, ja vaihtoajat ovat nopeutuneet. Lisäksi uusi vaihteisto on välitetty lyhyemmäksi.

Jos ei halua vaihtaa käsin, myös PDK Sport -moodissa vaihtamisen voi jättää vaihteiston mukautuvan ohjauksen huoleksi. Mutkaan urheilullisesti jarrutettaessa laatikko vaihtaa juuri silloin itsekseen pienemmälle, kun myös sporttinen kuski olisi vetänyt ratin vaihdevivusta. Se ei siis tapahdu liian aikaisin tai liian myöhään.

Projektijohtaja Preuninger sanoo, että ”mielestäni se lähentelee jo magiaa, kuinka automaattimoodi laskee pyörien kierrosluvun, moottorin kierrosluvun sekä poikittaisen ja pituussuuntaisen kiihtyvyyden parametrejä ja vaihtaa sitten juuri oikealla hetkellä pienemmälle”.

Hän on oikeassa, koska minkään muun urheiluauton automatisoitu vaihteisto ei ole tässä suhteessa tähän mennessä niin hyvä kuin 911 GT3.

Ainoastaan PDK-vaihteistolla

Espanjan serpentiiniteiden ulkopuolella auto on jo osoittanut urheilullisen lahjakkuutensa Nürburgringin Nordschleifen 7,25 minuutin kierrosajalla.

Jotta GT3:n liitosta fanien ja laitteen välillä tulisi koko eliniän kestävä, Porschen kannattaisi harkita vielä manuaalivaihteiston tarjoamista lisävarusteena. Vaikka se ei todennäköisesti tekisi GT3:sta yhtä nopeaa kuin terävöitetty PDK, sydän kaipaa raskasliikkeistä kytkintä ja jähmeän manuaalivaihteiston keppiä. Se voisi olla sopiva lahja faneille GT3-liiton 15. vuosipäivän kunniaksi ensi vuonna.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.