Koeajossa: Porsche 918 Spyder – dynaaminen urheiluauto ja hiljainen sähköauto samassa paketissa

14.10.2013 | Alexander Bloch / AMS
Koeajossa: Porsche 918 Spyder – dynaaminen urheiluauto ja hiljainen sähköauto samassa paketissa

Alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan, kulutus 3,3 l/100 km, pelkällä sähköllä ajoa 30 km ja huippuja 340 km/h. Porsche 918 Spyder on todellinen automaailman paradoksi. Me koeajoimme sen kilparadalla ja saimme maistiaisen hybridien uusista ulottuvuuksista.

Kahdesta massiivisesta auton takana pilkistävästä putkesta varisee kuumaa ilmaa, V8 murisee villisti ja kierrosaika Nordschleifella rikkoo varmasti ennätyksiä. Porsche 918 Spyder on kaikkien aikojen kallein saksalainen superurheiluauto, mutta silti siinä yhdistyvät kaksi täysin erilaista maailmaa. Se on myös päästötön hiipijä, jolla voi ajaa äänettömästi kaupungilla.

Kaasupolkimen kevyt painallus saa auton liikkeeseen – kevyesti ja vaivattomasti. Ajo-ohjelman asetus osoittaa puhdasta e-moodia. Nollasta sataan kiihdytysarvo pelkällä sähköllä on identtinen GTI Golfin kanssa. Insinöörit ovat kutitelleet litium-ioni-akuista 210 kW tai perinteisiä yksikköjä käyttäen 285 hevosvoimaa.

Akku on sähköautojen suurin rajoittava tekijä, kun on kyse virrasta ja tehosta. Energiaa otetaan talteen kolme kertaa enemmän kuin tavallisissa hybridiautoissa ja akut on täynnä jo 25 minuutin ajon jälkeen. Hiilikuitukilpuri liihottelee puhtaalla sähköllä enimmillään 30 km päähän ja huippunopeus on tällöin 150 km/h.

Heikkohermoisten on syytä varautua, kun Porsche 918 Spyderin V8 käynnistyy selän takana yllättäen. Vapaasti hengittävä voimanpesä korskuu ja mylvii, kuin elettäisiin polttomoottoreiden viimeistä päivää. Sillä aikaa kun suoraruiskukone juhlii villisti, on muistettava, että ensimmäisissä prototyypeissä moottori ei vielä kuulostanut lainkaan näin hyvältä. Koko pakoputkisto on uusittu auton kehitystyön aikana.

Paljon on tapahtunut maaliskuussa 2010 julkaistun ensimmäisen prototyypin (795 hv) ja nykyisen kehitysversion välillä. Tehon nousuun on luultavasti vaikuttanut myös alkuvuodesta julkaistujen super-hybridien Ferrari LaFerrarin (963 hv) ja McLaren P1:n (917 hv) läsnäolo.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Porschen insinöörit ovat taikoneet 4,6-litraisesta V8:sta 612 hevosvoimaa, joka saavutetaan 9150 r/min kohdalla. Porsche 918 Spyderin voimanpesä ylittää lukemalla 132 hevosvoimaa per litra kaikki muut sarjatuotannossa olevat vapaasti hengittävät moottorit, mukaan lukien LaFerrarin.

V8 painaa vain 140 kg ja on kevyempi kuin suurin osa markkinoiden nelisylinterisistä turbokoneista. Yhteenlaskettua tehoa kertyy 887 hevosvoimaa ja vääntöä hulppeat 1 068 Nm. Tällaiset lukemat liikuttavat 1640 kg painoista superautoa tavalla, jolla fysiikan laitkin taipuvat. Valittavissa on Sport-, Race- ja Hot-Lap -moodit. Myös samaisessa järjestyksessä kasvavat niin akun luovuttama virta kuin sähkömoottorin tuottama voimakin.

Kaasupoljin survaistuna pohjaan Hot Lap- moodissa vaikuttavat kaikki muut hybridiautot naurettavilta etanoilta. Alle kahdeksassa sekunnissa mittari on ylittänyt jo 200 km/h. Suoran päässä kuljettajalle saattaa tulla kiire, jos nopeutta on kertynyt liikaa. Liian rohkeasti valitun jarrutuspaikan pelastavat onneksi erinomaiset keraamiset hiilikuitujarrulevyt.

Autoa on helppo hallita kaasulla. Varsinkin lämpimillä renkailla pito ja poikittaiskiihtyvyys on häikäisevää ja käytös mutkissa neutraalia. Kylmillä renkailla ja märällä radalla auttaa salamannopea vastaohjausliike. Ohjaus on erittäin suora ja tuntumassa on tiettyä yksinkertaisuutta ja helppoutta.

Insinöörien tehtävä ei ole kuitenkaan helppo, sillä autossa on vielä paljon hiomista. Työtä riittää vielä hybridi-asetusten vaihdoissa, puuttuvassa Launch-Control -järjestelmässä ja yleisesti elektroniikassa, jonka kehitykseen kuuluu tunnetusti paljon aikaa. Ensimmäiset tuotantovalmiit autot menevät asiakkaille vuoden 2013 lopulla, joten aikataulu on tiukka. Kaiken kaikkiaan autoja tullaan tekemään 918 kappaletta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.