Koeajossa Range Rover Sport – luksusta ja kahlauskykyä

25.01.2014 | Malte Jürgens / AMS

Range Rover Sport sai viime vuonna uutta tekniikkaa, kuten alumiinikorin teräskorin sijaan, kaikkiaan 420 kiloa vähemmän painoa ja uusia ohjelmia nelivetoon.

Testiajoa Ruotsin Arjeplogissa noin sata kilometriä Napapiiriltä etelään. Maastorata kääntyilee ylä- ja alamäkeen lumisten mäntymetsien läpi kuin pohjoisten sankaritarustojen myyttinen käärme. Kuoppia, puiden juuria, teräviä graniittilohkareita, ja niiden päällä vielä liukasta liejua jäisestä maasta ja märästä lumesta.

Täällä tarustojen jättiläispeikotkaan eivät pääsisi eteenpäin kuin käsi kädessä haparoiden. Kokemuksen perusteella meidän pitäisi juuttua kiinni myös uudella Range Rover Sportilla, jossa on alla ympärivuotiseen ajoon tarkoitetut M+S-renkaat.

Testi-insinööri Craig Carter, uuden sporttisen Range Roverin tuotekehitysjohtaja, pyörittelee virtuoosimaisesti keskikonsolin valintakiekkoa, josta pystyy valitsemaan erilaisia ajo-ohjelmia eri pinnoille. Hän vaihtelee eri ohjelmien, eli automaatin, normaalin, ruoho-/sora-ohjelman sekä lumi-, muta-, hiekka- ja kallio-ohjelman välillä kuin tähtipianisti konserttiflyygelin näppäimillä.

Puuttuvista maastorenkaista huolimatta maasturilla pääsee helposti salakavalia ansoja vilisevän jäätyneen suon läpi. Land Roverille tämä kuuluu pakollisiin kuvioihin.

“Land Roverin täytyy pärjätä myös kaikkein ankarimmissa ilmasto-olosuhteissa ja hankalimmassa maastossa”, Carter selitää.

Sitten maasto-ominaisuuksista vastaava päätuotekehittäjä Jason Walters tarttuu rattiin.

Kompressoriahdettu 510-heppainen viisilitrainen veekasi on varsinainen voimanpesä, joka jo pienestä kaasupolkimen hipaisusta vie autoa järven jäälle tehdyllä käsittelyradalla ikään kuin haluaisi hävittää koko radan taivaan tuuliin. Siitä vaivattomuudesta, jolla Walters oikaisee auton lähes 90 asteen sladeista yksinkertaisen vastaohjauksen ja hetken odottelun jälkeen, hän voi kiittää auton lukuisia avustavia elektronisia järjestelmiä.

Älykästä elektroniikkaa

Nämä edistykselliset ohjelmat kontrolloivat ylä- ja alamäkiavustimien lisäksi jarruvoiman jakotoimintoa, ajovakaudenhallintaa, luistonestoa, ilmajousituksen kallistuskulman valvontaa sekä hydraulista mukautuvaa iskunvaimennusta. Walters paljastaa, että autoon ei ole enää rakennettu useampia ohjausyksikköjä, jotka olisi liitetty tietoväylän kautta yhteen, vaan kaikkia toimintoja ohjaa keskustietokone, joka sijaitsee hyvin suojattuna auton keskiosassa ja valvoo keskitetysti eri systeemejä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Me haluamme tietysti nähdä asian käytännössä. Avustavat järjestelmät ovat päällä, ajanottokellon painallus, ja sitten kierretään jäälle tehty käsittelyrata ympäri. Kello näyttää yhden kierroksen jälkeen tulokseksi kaksi minuuttia ja 32 sekuntia. Walters istuu aika rentona kuskin penkillä, hänen piti lähinnä painaa kaasua ja jarrua, muttei juurikaan vastaohjata.

Ja sitten vastapainoksi sama homma ihan eri tavalla, eli kaikki avustimet pois päältä ja menoksi. Ensimmäiseen kierrosaikaan verrattuna tappiota tulee 17 sekuntia, ja Walters taitaa laihtuakin kierroksen aikana kilon verran. Jatkuva vastaohjailu ja maasturin pitäminen radalla vastaa hyvinkin reilun tunnin kuntosalitreeniä.

Vaikka hieman pienempi Sport on mallihierarkiassa Range Roverin alapuolella, siinä on samat tekniset perusratkaisut kuin 2012 esitellyssä isoveljessään. Vanha runkorakenne on korvattu korin itsekantavalla alumiinimonokokkirakenteella.

Liimaamalla ja niittaamalla kasattu rakenne on paljon vanhaa mallia vääntöjäykempi, ja se pudottaa muiden kevennystoimenpiteiden mukana auton painoa 420 kilolla.

Aluksi autoon on tarjolla kolme moottorivaihtoehtoa, eli 258- ja 292-heppaiset V6-dieselit sekä viisilitrainen bensaveekasi, josta irtoaa kompressoriahtimen avulla peräti 510 heppaa. Land Rover suunnittelee tuovansa markkinoille vielä tämän vuoden aikana myös 339-hevosvoimaisen 4,4-litraisen V8-dieselin ja esittelevänsä hybridiversion, jonka myynti olisi tarkoitus aloittaa 2014.

Jotta teho saadaan käyttöön mahdollisimman tehokkaasti, Land Roverilla on autoon kaksi erilaista vaihteistoversiota: kovempaan maastokäyttöön tarjotaan kaksiportaisella alennusvaihteistolla varustettua laatikkoa, jossa on tasainen voimanjako molemmille akseleille ja tasauspyörästöjen 100-prosenttiset lukot.

Yksiportaisella alennusvaihteistolla ja Torsen-tasauspyörästöllä varustettu versio on 18 kiloa kevyempi. Tässä versiossa etuakselille ohjataan 42 ja taakse 58 prosenttia voimasta.

Land Rover tarjoaa lisäksi autoon ajanmukaisesti yhteyspakettia, joka yhdistää matkustajien älypuhelimet ja kannettavat keskenään langattomasti sekä haluttaessa muodostaa autoon WiFi-hotspotin, jotta myös Range Roverissa pääsee surffailemaan netissä.

Digitaalikamerat tunnistavat liikennemerkkejä, kaistamerkintöjä sekä vastaantulevaa liikennettä, ja taustapeilien sensorit mittaavat eteen tulevan veden syvyyttä. Autolla pystyy kahlaamaan jopa 85 sentin syvyydessä. Auton uppoamista kilpailijoiden joukkoon ei siis tarvitse ainakaan pelätä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.