Koeajossa Rolls-Royce Ghost – Kuskin paikalle vai takanpenkille kyytiläiseksi?

21.10.2013 | Alexander Bloch / AMS
Koeajossa Rolls-Royce Ghost – Kuskin paikalle vai takanpenkille kyytiläiseksi?

Rolls-Roycen kuuluisa tunnusmerkki Spirit of Ecstasy ei ole koskaan kulkenut yhtä vauhdikkaasti kuin 570-hevosvoimaisen Ghostin keulalla. Minkälainen on Rollsin ensimmäinen ajajan auto?

Autoilu on tehty nykypäivänä helpoksi. Vain napinpainallus ja Ghostin monumentaalinen, mutta sivistynyt 6,6-litrainen V12 herää eloon. Biturbo murisee pehmeästi tyhjäkäynnillä. Moottori on sydämeltään aito baijerilainen, mutta on iskutilavuudeltaan 10 prosenttia isompi kuin emokonsernin lähtökohta BMW 760i. Vääntöä Ghostin koneesta saadaan hulppeat 780 Nm.

Pikku-Rolls ei todellisuudessa ole mikään keijukainen. Pituutta sillä on 5,40 metriä, joka on 44 cm vähemmän kuin Phantomissa. Ohjauspyörä ei ole kuitenkaan aivan niin ohut kuin hienostuneessa isoveljessään. Onnellisten alppilehmien nahka tuntuu pehmeältä sormien alla, samoin kuin auton kermainen ohjaus.

Nopeammat ohjausliikkeet ja suunnanmuutokset eivät ole Ghostille niin suurta myrkkyä, kuin Rollsin malliston muille rahtialuksille. Tarkoitus ei ole tietenkään altistaa Ghostia turhaan mutkailotteluun, mutta ajaminen sillä on kuitenkin hauskaa ja saa hymyn suupieliin. Täys-hydraulinen ohjaus palauttaa jämäkästi normaaliasentoonsa.

Rolls-Roycen nimioikeuksien siirryttyä vuonna 1998 Volkswagenilta BMW:lle, olivat monet traditionalistit kauhuissaan: ”BMW:llä ajavat vain kaaharit ja nuoriso!” BMW:n nykyinen läsnäolo on tehnyt kuitenkin vain hyvää Ghostin ajo-ominaisuuksille, kuten auton ilmajousitus sen osoittaa. Ghostin ja 7-sarjalaisen osista 20 prosenttia ovat yhteneväisiä. Ajossa tuntuu, että yhteisiä osia voisi olla jopa enemmän, siis positiivisessa mielessä.

Sama tekniikka Rolls-Roycen kuorissa muuttaa myös ihmisen käytöstä hienostuneempaan suuntaan. Ghostilla ajaminen on rauhallisempaa, toimiminen ratissa arvokkaampaa ja ajaessa voi nauttia yleisön ja muiden tielläliikkujien aidosta kunnioituksesta.

Ghostin suorituskyky jaksaa aina vain yllättää. Kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu 5,2 sekunnissa – tunne on sama kuin se tapahtuisi isossa brittiläisessä kartanossa. Kiihdytettäessä myös osa auton luonteesta muuttuu. Pakoputkesta tuleekin yllättävä V12-ääniraita, jolla voidaan häiritä kartanonrouvien rauhallista keskustelua.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Voimareservimittarin tarkkaileminen on suuri nautinto. ja ZF:n 8-lovinen automaattilaatikko vaihtaa vaihteita rauhallisesti ja löytää aina sopivan välityksen. Jarrujen poljintuntuma on pehmeä ja helposti annosteltava – liikennevaloissa kuljettajan ei tarvitse pelätä, että takamatkustajan tee läikkyisi yli.

Vanhan jääkaapin ilmanvastuskertoimen omaava ja 2,5 tonnia painava laiva ei tietenkään pääse loistamaan kulutuslukemillaan. Talouslenkillä polttoainetta paloi 10,7 l/100km, mutta rankemmalla kaasujalalla polttoainetta saa helposti kulumaan 16 litraa.

Ohjaamossa voi aistia ja hivellä täydellisen vasteen ja äänen antavista katkaisimista, raskaasti liikuteltavista ilmansuuttimista ja Black Panel -digitaalinäytöistä, joka on tuotu BMW 7-sarjasta. Oviaukoista löytyvät hienostuneet Rolls-Royce –sateenvarjot. Erittäin tyylikkäät ja omaa yksilöllisyyttä korostavat analogimittarit kruunaavat ylellisen kokonaisuuden.

Ja mitä olisi Rolls-Royce ilman sen omaperäisyyksiä. Ilmastointilaitteeseen kuuluu neljä erilaista säädintä, mutta ei lämpötilansäätöä – säätäminen on todellinen taiteenlaji. Onneks i-Drive toimii sentään yksinkertaisesti, kuten totuttua.

Autosta yritettiin koeajon aikana löytää kissojen ja korien kanssa jonkinlaista valmistus- tai laatuvirhettä, mutta sellaista ei löytynyt. Juuri laadussa Rolls-Royce eroaa BMW:stä, kuten myös lisävarustelistassa. Sinisenä loistava jäähdyttäjän koristaja sekä piknik-pöydät ohentavat ostajan lompakkoa 8 600 eurolla.

Rolls-Roycen on osattava tehdä kolme asiaa oikein: mukavuus, mukavuus ja vielä kerran mukavuus. Hiljaisuus on yksi mukavuuden tärkeimmistä tekijöistä ja Ghost lunastaa lupaukset. Sisämelu 160 km/h nopeudessa on kahdenkeskiselle keskustelulle täysin riittävä 68 dB. Samaan lukemaan muut merkit eivät pääse edes 80 km/h vauhdissa.

Ghost nielee ilmajousituksellaan pois kaikki pidemmät kuopat ja jäykistyy vain hieman pahimmissa poikittaissaumoissa. Onkin pieni ihme, että Rollsin insinöörit ovat pystyneet peittämään lähes kaikki Runflat-renkaiden aiheuttamat ongelmat.

Rolls-Royce Ghost ratkaisee itse asiassa ongelman, että ajaako joku sitä sinun puolestasi vai voisiko omistaja mahdollisesti itsekin tarttua rattiin. Takarivillä on todella hulppeat oltavat, mutta myös kuskinpaikalla viihtyy. Ghost tuokin miljonäärien arkeen uutta piristettä – ajamisen iloa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.