Koeajossa Rolls-Royce Wraith – lordin coupé

20.03.2014 | Heinrich Lingner / AMS

Ghostin pohjalta tehty uusi coupé on nelioviseen malliin verrattuna selvästi enemmän ajajan auto. Se ei ole mikään kiltti aave, vaan ennemminkin hyökkäävä haamu.

Wraith on tietysti edelleen Rolls-Royce, ja siinä on kaappariovet, hienosti muotoiltu konepelti ja sisusta, jonka hillityn loiston ja taiteellisen käsityön rinnalla aika monet kilpailijat vaikuttavat tavanomaisilta. Lisäksi Wraithin konepellin alla on Rolls-Roycen sarjatuotantomallien historian tehokkain moottori. Kone kiihdyttää kaksiovisen auton 4,6 sekunnissa nollasta sataan.

Coupén tapauksessa on tärkeämpää, miltä tämä tuntuu ajossa. 632 heppaa ja 800 newtonin vääntö ovat jopa vajaan 2,4 tonnin tyhjäpainoa vastaan enemmän kuin riittävästi, jotta ratin takana olevan lordin ja hänen matkustajiensa selät painuvat voimalla penkkien pehmusteisiin. Myös takapenkillä on hyvät tilat, mutta sinne on vähän vaikeaa kömpiä. Muutaman gigahertsin tehokkuuksilla varustetut tietokoneet pitävät huolen siitä, että matkustajia ei juuri vaivata ajon aikaisilla tapahtumilla eri merkkivalojen vilkkumista lukuun ottamatta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Palvelualttiit henget avustavat Wraithia myös kahdeksanvaihteisen automaatin oikeiden rattaiden valinnassa. Nuo henget ovat nimeltään Navstar 23-68, ja ne kiertävät maapalloa noin 20 000 kilometrin etäisyydellä. Satelliitit antavat Wraithille GPS-paikannustietoja, jolloin vaihteisto ”tietää”, kuinka nopeasti auto etenee ja mihin suuntaan. Tällöin oikea vaihde voidaan esivalita ajoissa.

Tällä Rolls-Roycella voi ajaa jopa oikein sporttisesti. Ohjaus on huomattavasti jäykempi kuin merkin muissa malleissa, ja kori kallistelee nopeassa mutka-ajossa vähemmän kuin mitä olisi olettanut. Myös jarrut kestävät muutaman nopean kierroksen Goodwood Circuitilla, mutta vuoriston serpentiiniteiden sijasta auto sopii kuitenkin paremmin maantiematkailuun Biarritzista Kööpenhaminaan. Saksassa tähän vaaditaan 279 531 euroa taskun pohjalta, ja lisähintaan Wraithiin saa vielä kaksivärimaalauksen.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.