Koeajossa sähkötulokas Kia Soul EV

20.02.2014 | Heinrich Lingner / AMS
Koeajossa sähkötulokas Kia Soul EV

Katumaasturimaisen Kia Soulin uusi versio tulee Eurooppaan tänä vuonna, ja sitä saa ensimmäistä kertaa myös sähkömoottorilla. Pääsimme sähköprototyypillä jo ajelulle.

Namyang, Hyundai-konsernin testikeskus Soulin lounaispuolella. Kaksi vahvasti naamioitua uuden Soulin prototyyppiä lipuu hiljaa paikalle, ja myös autojen sisustat on verhottu peittävillä matoilla. Ainoastaan välttämättömimmät mittarit ja hallintalaitteet ovat näkyvissä, kuten akun lataustilan näyttö. Se näyttää 98 prosenttia. Auton kehittäjät lupaavat, että tämän pitäisi riittää yli 200 kilometrin matkalle. Eli ei muuta kuin vaihdevipu D-asentoon ja menoksi.

VESS on aktiivinen alle 20 km/h:n nopeuksissa ja peruutettaessa. Lyhenne tulee sanoista Virtual Engine Sound System, ja järjestelmä varoittaa keinotekoisten äänien avulla jalankulkijoita lähestyvästä sähkö-Soulista. Systeemin voi kytkeä pois napin painalluksella.

Jätämme testikeskuksen taaksemme ja teemme pienen maantierundin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Soul liittyy ripeästi aamupäivän liikennevirtaan. Se on aivan normaali ajaa, reagoi spontaanisti kaasupolkimen liikkeisiin, ja jopa jousitus toimii kunnolla.

Toisin kuin edeltäjänsä, uusi Soul perustuu Cee’din pohjalevylle. Se vaikuttaakin vanhaa mallia kypsemmältä.

Noin 80 kilometrin jälkeen olemme taas Namyangissa, ja ajotietokone lupaa 95 kilometriä jäljellä olevaksi toimintamatkaksi. Tehtävä on siis suoritettu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.