Koeajossa Seat Leon Cupra 280 Performance Pack – lisää särmää

23.08.2014 | Alexander Bloch / AMS
Koeajossa Seat Leon Cupra 280 Performance Pack – lisää särmää

Performance Pack terävöittää Cupra 280:aa vielä entisestään. Testasimme autoa Nürburgringin Nordschleifella.

Siinä ei ole mitään uutta, että Seatin insinöörit osaavat rakentaa hyviä urheilualustoja. Seat Leon Cupra on ollut jo usean sukupolven ajan VW-konsernin ketteryyskuningas. Vaivan palkaksi saatiin vähän aikaa sitten uusi ennätysaika Nordschleifella: hieman modifioitu Cupra 280 rikkoi 7.58 minuutin kierrosaikansa myötä kahdeksan minuutin rajapyykin ylipäätään ensimmäisenä etuvetoisena autona.

On kohtalon ivaa, että Seat esitteli nyt ennätysautonsa siviiliversion juuri samana päivänä, kun Renault oli Méganella vielä neljä sekuntia nopeampi. Tämä ei kuitenkaan heikennä yhtään Saksassa 2530 euron hintaisella Performance Packilla varustetun Cupran suoritusta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Cupran vakiovarusteisiin kuuluvan, sähköisesti säädettävän etuakselin poikittaislukon (öljyssä uivat lamellit, Haldex-periaate) lisäksi tässä mallissa on vielä Brembon sporttijarrut, sivuhelmat ja erityiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, jotka säästävät painoa 2,1 kiloa pyörää kohti. Saksassa perittävällä 530 euron lisäsijoituksella saa lisäksi erityisen pitävät Michelin Pilot -sporttirenkaat.

280-heppaisesta sporttimallista on tullut tällaisena yhdistelmänä todellinen raaseri, joka on entistäkin tarkempi ajaa. Siinä on myös enemmän pitoa ja yllättävän tasapainoiset ajo-ominaisuudet. Mutkiin voi jarruttaa jatkuvasti myöhään, ja adaptiivisten iskunvaimentimien ansiosta mukavuuttakin on vielä jäljellä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.