Koeajossa Seatin sporttifarkku – Perheellisen superauto?

10.06.2015 | Ossi Oikarinen

Pito on mieletön, ja virnistys naamallani levenee mutka mutkalta. Olen päässyt Seat Leon ST:n, eli farkku-Leonin, tulisimman version rattiin.

Seat Leon ST 2.0 tsi 280 Cupra DSG:n takaluukun kannessa ja istuinten selkänojissa lukee Cupra – nimike, joka juoruaa hieman auton suorituskyvystä. Mutta nyt ei ole aikaa miettiä kirjaimia, sillä seuraava mutka lähestyy vauhdilla. Keskityn nauttimaan 19-tuumaisten renkaiden tarjoamasta pidosta. Ja tämä kaikki farmariautolla! Voiko perheellinenkin omistaa urheiluauton? Voiko tämä auto oikeasti olla näin hauska ajaa?

Cupra-Leonin konehuoneeseen on asennettu muistakin VW-konsernin autoista tuttu kaksilitrainen TSI-suorasuihkutusbensiinimoottori. Sylinterikannen takaa löytyy turboahdin, jolla moottorin teho on hilattu 280 hevosvoimaan, ja vääntöäkin löytyy kunnioitettavat 350 newtonmetriä. Voimapaketti on yhdistetty kuusiloviseen kaksoiskytkinvaihteistoon.

Cupran voimalinjan kruunaa monilevyinen tasauspyörästön lukko, joka toimii todella hienosti yhteen auton alustan kanssa. Ohjauspyörä ei juuri vetele kovissakaan kiihdytyksissä, eikä mutkien ulostulossa tarvitse pelätä, että sisäkaarteen puoleinen etupyörä jäisi sutimaan tyhjää. Kuivalla asfaltilla auto kiihtyy kurveista uskomattoman nopeasti. Harva etuvetoinen pystyy tarjoamaan samanlaista tunnelmaa.

Sateella asetelma muuttuu. Kun kitka renkaiden alla vähenee riittävästi, luistonesto joutuu puuttumaan peliin. Sen toiminta jättää vielä paljon toivomisen varaa. Veto katkeaa töksähtäen, ja ajosta tulee helposti nykivää. Toiveena on, että seuraavaan Leon Cupra -malliin saataisiin luistonesto, joka reagoi nopeammin ja hienostuneemmin.

DSG-vaihteistolla varustellusta autosta löytyy myös Launch control -ohjelma. Sen aktivointia varten on valittava Sport-ajomoodi ja kytkettävä luistonesto toiminnasta. Kuljettaja painaa pohjaan ensin jarrun ja sekunnin päästä myös kaasun, jolloin moottorin kierrokset nousevat kolmentuhannen tuntumaan. Kun jarrupolkimen päästää ylös, tuloksena on kaksi mustaa viivaa asfaltilla ja kumin käryä ohjaamossa. Katurenkaiden pito ei riitä, eikä kiihtyvyys ole kovin nopeaa ilman luistonestoa. Näyttävää homma kylläkin on.

Kuljettajaa hemmotellaan paksukehäisellä nahkapäällysteisellä ohjauspyörällä. Rata-ajossa käsiä ei tarvitse irrottaa vaihtamisen ajaksi, sillä vaihteistoa voi käskeä manuaalisesti läpillä ohjauspyörän takaa. Alcantaralla päällystetyt penkit tarjoavat riittävästi sivuttaistukea ja säätömahdollisuuksia.

Rauhallisessa ajossa Cupra ei ole mukavin mahdollinen auto. Kaupunkien mukulakivikaduilla tärinä tulee selvästi läpi kuljettajan kehoon. Vakiovarusteena olevat matalaprofiiliset 19-tuumaiset renkaat eivät auta asiaa yhtään. Maantiellä huomio kiinnittyy ensimmäisenä rengasmeluun, joka vaihtelee voimakkaasti asfaltin karkeuden mukaan. Moottorin äänet eivät välity normaalissa ajossa kovinkaan selvästi ohjaamoon.

Nykytrendin mukaan kuljettaja voi valita useiden ajomoodien välillä. Urheilullisimmalla eli Cupra- moodilla kaasupolkimen vaste terävöityy ja vaihteiston toiminta nopeutuu.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Taloudellisuus on toissijaista tällaisen auton ostajalle – siitä kielivät myös Seatin valinnat ajomoodeissa. Eco-vaihtoehdot on piilotettu Individual-asetusvalikon alle. Siitä voidaan ohjelmoida mm. vaihteiston vapaalla rullaaminen maantiellä ja ilmastoinnin Eco-toiminto, muuten ei bensaa säästellä. Ja jos kaasua tulee käytettyä yhtään reippaammin, kulutuslukema on helposti kaksinumeroinen. Kuten vanha sananlasku sanoo: ei tehoa ilman palavaa bensaa.

Luokassaan Leon ST Cupra on todellinen supertarjous, sillä 40 000 euron hintaluokasta ei löydy monta farmariautoa, joiden moottori kehittää 280 hevosvoimaa. Ford Focus ST Wagon on parituhatta euroa kalliimpi, ja häviää tehossa 30 hevosvoimaa. VW Golf R Variant tarjoaa hieman enemmän tehoa ja nelivedon myötä myös pitoa, mutta teho/painosuhde on huonompi ja hinta huimat 17 000 euroa kalliimpi.

Cupra ei sovi kaikille. Se on meluisa. Se ei ole erityisen mukava. Eikä kovinkaan taloudellinen. Mutta hänelle, joka tarvitsee kuljetuskapasiteettia ja haluaa huimaa suorituskykyä, ST Cupra on hyvä valinta. Ja mikä parasta: hintakin on onnistuttu pitämään kohtuullisena!

Vertailun vuoksi:

 

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.