Koeajossa: Skoda Octavia RS – se parempi GTI?

06.09.2013 | Thiemo Fleck / AMS
Koeajossa: Skoda Octavia RS – se parempi GTI?

Octavia RS:n kolmas sukupolvi on Golf GTI:tä halvempi ja erityisesti farkkuna sitä tilavampi.

Paljon tilaa, arkiajoon sopiva käytännöllisyys ja edullinen hinta ovat tyypillisiä Skodan hyviä puolia. Mutta tšekkien tehokkain ja nopein malli, eli uusi Octavia RS näyttää, että myös urheilullisuus on heillä hyvin hanskassa.

Resepti on yksinkertainen ja menestyksekäs: otetaan kunnon hyppysellinen Wolfsburgin GTI-voimaa sekä urheilulliset alustan säädöt ja kuorrutetaan koko komeus kattavalla vakiovarustelulla ja sporttisella ulkonäöllä. Tuloksena on menu, joka kuulostaa ensi alkuun melkein pikaruoalta. Tarjolla on Combi-farkku ja sedan 220-heppaisella 2.0 TSI -koneella tai kaksilitraisella 184-hevosvoimaisella TDI:llä. Molempiin saa kuusivaihteisen manuaalin tai kaksoiskytkinvaihteiston.

Golf GTI:stä peräisin olevalla suorasuihkutteisella bensaturbolla RS kiihtyy vain 6,8 sekunnissa nollasta sataan ja tarjoilee kuskille haluttaessa äänenvahvistimen kautta tuotettua voimistettua imuääntä, joka muistuttaa avoimien imukanavien koukuttavaa soundia. Uusi yhteispaineruiskutuksella varustettu turbodiesel on puolestaan Golf GTD:stä, mutta RS:ssä se täyttää ainoastaan Euro 5 -päästömääräykset.

Jopa 2000 baarin ruiskutuspaine, muuttuva venttiilien ajoitus ja imuputkeen integroitu välijäähdytin saavat aikaan alhaisen kulutuksen ja RS:n arvolle sopivan ajodynamiikan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kone reagoi keskikierroksilla kaasun painalluksiin yhtä spontaanisti kuin iskutilavuudeltaan iso vaparikone. Kiihtyvyys loppuu dieselissä noin 230 km/h:n nopeudessa ja bensaversioissa vasta yli 240:n kohdalla.

Vaihteiston tarkkuus ja täsmällinen ohjautuminen mutkiin sisään ilahduttavat nopeassa ajossa. Niinpä RS:llä voi kanttailla kurveihin hienovaraisen tarkasti. Erityisesti tiukoissa mutkissa uusi sähkömekaaninen, progressiivisesti toimiva ohjaus antaa hienosti palautetta ja tekee ajettavuudesta ketterän.

Auton ulkopuolella vakiona olevat tuplaksenonit ja tyypillinen etupuskuri korostavat RS:n energisyyttä. Lisäksi autossa on 18-tuumaiset alumiinivanteet ja edessä Golf GTI:n Performance-version isot ja kestävät jarrut punaisilla satuloilla. Diffusori, kaksi isoa kromattua putkenpäätä ja takaspoileri kertovat myös auton peräpäässä sporttisuudesta.

Sisällä tarkkaan säädettävien ja hyvin muotoiltujen sporttipenkkien kunnon sivupullistukset tarjoavat mutkissa hyvin sivuttaistukea, ja monitoimiratti sopii erinomaisesti käteen. Lisäksi keskikyynärnoja ei häiritse vaihtamista. Sisusta on aina musta, mutta nahkaratin, käsijarrun, vaihdekepin pussin ja penkkien koristetikkausten värin voi valita itse. Tarjolla on punainen ja harmaa.

Resepti toimii hyvin, ja Skodan sekä GTI:n sekoituksena syntynyt kaikkien aikojen nopein Octavia sopii hyvin sporttisille kuskeille. Käytännöllisyyttä etsiville tarjolla on farkkumalli, joka on myös se käytännöllisempi GTI. Octavia RS on siis lähes gourmet-tason pikaruokaa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.