Koeajossa Super-Nissan – raakaa tehoa!

03.09.2013 | Timo Suomala
Koeajossa Super-Nissan – raakaa tehoa!

Pääsimme maistelemaan erittäin harvinaista japanilaista herkkua. Kihelmöivä elämys tarjoiltiin raakana.

Lautasella ei kuitenkaan ollut perinneherkku fugua, osaamattomissa käsissä myrkylliseksi muuttuvaa pallokalaa, vaan Nissan GT-R.

Malli ei esittelyjä kaipaa. Legendaarisesta Skyline GT-R:stä polveutuva teknotykki kuuluu kaikkien vauhdinnälkäisten yleiseen oppimäärään. Vaikka GT-R ensiesiteltiin jo vuonna 2007, auto on yhä hämmästyttävä ilmestys, eivätkä auton uskomattomat suorituskyvyt ole iän myötä haalistuneet. Päinvastoin.

GT-R:n voiman ydin on 3,8-litrainen V6- moottori. Kahdella turbolla varustetusta myllystä kutitellaan 550 hevosvoiman teho. Kaikki hevoset laukkaavat 6400 kierroksen merkillä. Vääntöä kone rutistaa 632 Nm 3200–5800 kierroksen alueella. Veto tapahtuu kaikilla neljällä pyörällä.

Kookkaan coupén tyhjäkäynti on yllättävän sivistynyt. Keskikonsolin punaista käynnistysnappia painamista seuraa korkea, sähkömäinen surina. Kaasun painaminen muuttaa äänimaailman matalan karheaksi murinaksi. Tilaamme tätä lisää!

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Oman annoksen koneromantiikkaa luo GT-R:n taakse sijoitettu kaksoiskytkinvaihteisto. Samaan pakettiin on integroitu tasauspyörästö ja nelivetojärjestelmän jakovaihteisto. Liikkeellelähdössä kuuluu metallinen kilinä kuusilovisen laatikon tehdessä omaa velvollisuuttaan. Ääni muistuttaa it- konekiväärin virittämistä.

Reipas polkaisu ja GT-R paljastaa varoittamatta todellisen luonteensa. Super- Nissan hyökkää ahnaasti eteenpäin käsittämättömällä voimalla, joka vaatii kuljettajalta kaiken huomion. Turbot pauhaavat ja rataviritteisen vaihteiston kilinä jatkaa säestystään. Satasen vauhtiin suhahdetaan huikeassa 2,7 sekunnissa, mikä on kurinalainen suoritus 1740 kilon omapainolla. Kiihtymistä hillitsee vain omatunto ja tilanpuute.

Ohjaus on tarkka ja nopea. Alusta on erittäin jäykkä ja tien epätasaisuudet tuntuvat säälimättömästi Recaron- jakkaraan asti. Kovemmissa nopeuksissa säädettävä jousitus toimii moitteettomasti. GT-R:n rengastus on edessä kokoa 255/40 20 ja takana 285/35. Vanteiden tuumakoko on 20.

   

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.