Koeajossa uudistunut Renault Mégane – "onnistuu korimuotoilussaan erinomaisesti"

11.01.2016 | Timo Suomala

Renault Mégane uudistuu sekä malliltaan että asenteeltaan. Uusi Mégane on erittäin kilpailuhenkinen ja tähtää nyt aikuiseen makuun.

Uusi Renault Mégane edustaa mallin neljättä sukupolvea. Yhteensä mallia on tähän mennessä myyty 6,6 miljoonaa kappaletta.

Mégane uusiutuu herkulliseen tilanteeseen erittäin kilpailtuun C-segmenttiin. Kilpailijoina ovat ranskalaiset kilpasisaret Peugeot 308 ja Citroën C4. Oman vastuksensa antavat myös kokenut Ford Focus sekä segmentin kiintotähti Volkswagen Golf. Tuorein haastaja on juuri Vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra. Astra tarjoaakin Méganelle hyvän vertailukohteen niin ominaisuuksillaan kuin myös hinnoittelultaan.

Uusi Mégane onnistuu korimuotoilussaan erinomaisesti. Ranskatar näyttää tyylikkäältä ja tasapainoiselta. Suuremman Talismanin tyyliä seuraten Megane tekee selvän pesäeron pienenmpään Clioon. Renaultin päämuotoilija Laurens van der Ackerilla on mainospuhe valmiina. Hän kertoo, ettei Mégane ole suurempi Clio vaan pikemminkin kompaktimpi Talisman. Van der Acker puhuu Méganen aikuismaisesta imagosta. Hän korostaa Méganen olevan selvästi vakavampi auto kuin nuorekkaammaksi profiloitu Clio.

Olkoon perustelut mitkä hyvänsä, on virkistävää, että Renault erottaa näkyvästi mallisarjojensa muotoilua toisistaan. Muotokieli ei ole ainoa yhdistävä tekijä, sillä Mégane jakaa myös perusrakenteensa Talismanin kanssa.

Lyhentyiden etu- ja takaylitysten lisäksi lokasuojien korostuneet muodot luovat Méganelle dynaamisen ilmeen. Varsinkin takalokasuojan muoto näkyy vahvasti ohjaamon kaventuessa C-pilaria kohti. ”Muotoilijat haluavat aina korostaa lokasuojan alueita. Méganessa kyse on myös aerodynamiikan optimoinnista.” van der Acker kertoo. 

Yhdessä kapenevan ohjaamon kanssa vaakalinjaiset takavalot luovat leveämmän vaikutelman ja ohuet led-valot näyttävät tyylikkäiltä. Keulan ilmettä hallitsevat kookas Renault-merkki sekä äärireunoilla olevat led-tekniikalla toteutetut C:n muotoiset päiväajovalot. Varustetasosta riippuen Meganeen saa täys-led-ajovalot. Tunnistettaviin etu- ja takavalotemaan on van der Ackerin mukan kiinnitetty erityistä huomiota. ”On tärkeää, että Méganen tunnistaa liikenteestä heti.” van der Acker painottaa.

Nykysuuntauksen mukaan neli- ja viisioviset autot ovat muuttumassa matalemmiksi aerodynaamisen hyödyn maksimoimiseksi. Mégane on madaltuntu edeltäjäänsä verrattuna 2,5 cm. Mégane on 6,4 cm aiempaa pidempi ja akseliväli on kasvanut 2,8 sentillä. Raideleveydet ovat leventyneet radiaalististi, edessä 4,7 cm ja takana 3,9 cm.

Suomessa Méganen voimanlähdevalikoiman painotus on bensiinimoottoreissa, joiden osuus koko segmentin myynnistä on yli 80 prosenttia. Tarjolle tulee kolme bensiinimoottoria ja yksi dieselmoottori. Satahevosvoimainen Energy Tce 100 –bensiinimoottorin parina on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Energy Tce 130:n (130 hv) saa sekä kuusivaihteisella manuaalilla että kuusivaihteisella EDC- kaksoiskytkinautomaatilla. Bensiinimoottorien huipulta löytyy selvästi urheilullisempi Mégane GT, jonka 1,6-litraisesta irtoaa tehoa reippaat 205 hv. Sen parina on aina seitsemänvaihteinen EDC- kaksoiskytkinautomaatti. Dieselpuolta edustaa110-heppainen Energy dCi 110- moottori. Sen saa sekä käsivaihteella että EDC-kaksoiskytkinautomaatilla. Molemmat vaihteistot ovat kuusilovisia. Méganen varustetasot ovat Life, Zen ja Bose. Ylimmän,erillisen tason muodostaa GT-malli.

Ohjaamossa mittaristo on toteutettu perinteisen analogisen mittariston sijaan seitsemäntuumaisella TFT-näytöllä. R-Link 2 -multimediajärjestelmää ohjataan varustetasosta riippuen joko vaakasuuntaiselta 7-tuumaiselta tai pystysuuntaiselta 8,7-tuumaiselta kosketusnäytöltä. Uuteen Méganeen on saatavilla myös värillinen head up- heijastusnäyttö.

Viidellä ajo-ohjelmalla, Neutral, Comfort, Sport, Eco ja muokattavalla Perso- ohjelmilla, vaikutetaan ohjauksen vasteseen ja nopeuteen, kaasun herkkyyteen, ohjaamon valaistuksen ja mittariston sävyihin sekä  moottoriääniin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Méganen istuimet ovat mukavat ja melko voimakkaasta muotoilusta johtuen tarjovat hyvän tuen. Kuljettaja saa säädettyä hyvän ajoasennon. Takaistuimella pääntila riittää hyvin, mutta polvitila jättää toivomisen varaa. Takamatkustajan tilanne helpottuu, jos etupenkkiläinen on lyhyempi ja malttaa säätää etuistuimen eteenpäin. Samoin tila jalkaterille etuistuimen alla on niukka. Tavaratilaa uudessa Meganessa on 434 litraa.

Koeajettavissa oli 130-hevosvoimainen dCi- dieselmoottori ja sporttinen 205-hevosvoimainen GT. Ajettu 130 dCi ei kuitenkaan kuulu  Suomen tuontiohjelmaan. Suomen markkinoille tuleva dCi 110 tarjoaa tehoa 20 hv vähemmän.

Ajettu 130 dCi tarjoaa voimaa mutkattomaan ajamiseen. Kaupunkinopeuksissa kolmos- ja nelosvaihteen välillä joutuu kuitenkin vaihtamaan yllätävän usein. Samaa sopii odottaa myös 60 Nm vähemmän vääntävältä dCi 110- moottorilta. Maantienopeuksissa tehokkaampi diesel kiihtyy hyvin. Ajossa diesel osoittautuu hiljaiseksi. Moottoriäänet pysyvät ohjaamossa vaimeina ja ajotunnelma on miellyttävä. Risteysajossa ja peruutustilanteissa kookas C-pilari rajoittaa näkyvyyttä takaviistoon.

Dieselmallissa ohjauksen paras säätö on konstailematon Neutral- ohjelma. Siinä vastetta on sopivasti ja ohjauksessa säilyy hyvä tunto. Urheilullisemmalla säädöllä vaste kasvaa, mutta vaikutelma on korostuneen keinotekoinen.

Mégane GT muodostaa oman, runsamman varustelutasonsa. Perusmallin muotoilu toimii GT-mallissa hyvin. Urheilullista asennetta korostaakseen GT:seen on pumpattu vakioelementit sporttisemman katu-uskottavuuden aikaansaamiseksi. Takana tuplaputket, muhkeammat puskurit ilmanottoineen sekä kookkaammat 18-tuumaiset vanteet viestittävät menohaluisemmasta mallista. GT- mallissa istuimet ovat myös selvästi kuppimaisemmat ja sivuttaistuki riittää jo ankaraampaan kurvailuun.

205 hevosvoiman teholukema on runsas, muttei nykyaikana mikään mieletön määrä. GT kerää 200 kilometrin tuntivauhdin vaivatta, kun oikeanpuoleisen polkimen pitää surutta pohjassa.Tehot tarjoavat serpentiiniteillä myös mainiota ajohupia. Renault Sport- osaston suunnittelema, normimallia selvästi  jäykempi alusta toimii hyvin, eikä GT sorru ylisuureen kallisteluun. Jousituksen ja iskunvaimentimien lisäksi Mégane GT eroaa muista versioista kallistuksenvakaajan ja ohjauksen osalta. Pysäytysvoimaa on lisätty 30 mm suuremmilla jarrulevyillä, edessä 320 mm, takaana 290 mm.

Räväkän nopeita ohjausliikkeitä tehdessä aistii GT:n korin peräpäässä hienoista poikittaista liikettä. Kyse ei ole helposti irtoavasta perästä, vaan salaisuus piilee auton alustassa. Mégane GT:ssä tulee vakiona 4Control- nelipyöräohjaus. Nelipyöräohjausta voidaan säätää neljällä ajoasetuksella, Sport, Neutral, Comfort ja muokattava Perso. Ohjaus toimii siten, että alle 60 km:n tuntinopeuksissa, Sport- asetuksella 80 km/h, takapyörät kääntyvät  samaan suuntaan kuin etupyörät. Takapyörien maksimi kääntymiskulma on 3,5 astetta. Näiden nopeuksien ylittyessä takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan vakauttaen ajoa. Lisäohjautuvuus tekee GT:stä kaupunkipyörityksessä pykälää ketterämmän. Dynaamisessa ajossa nelipyöräohjaus parantaa ohjautuvuutta. Ja vaikka takapyörien ohjaamisen tunteekin nopeissa käännöissä, tottuu tunteeseen nopeasti uutena ominaisuutena.

Sport- moodissa Mégane GT-mallin ohjaus nopeutuu selvästi ja ohjauspyörää tarvitsee kääntää 40 prosenttia vähemmän. Mutkaisilla serpenttiiniteillä ohjauksen nopeutumisen huomaa selvästi ja GT:tä dynaamisemmin temmottaessa nopeampi ohjaus tekee ajamisesta sujuvampaa. Mégane GT luvattua 7,1 sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan voi kokeilla Launch Control- lähtöjärjestelmällä.

EspanjanPalencian tehtaalla valmistettavan Méganen Suomen hinnoittelu ei ole tätä kirjoittaessa vielä selvillä. Se selvinnee kevään aikana. Mutta vaikka hinta onkin C-segmentissä yksi oleellinen tekijä menestyksen rakentamisessa, voi Méganen todeta olevan ominaisuuksiltaan ja muotoilultaan varsin uskottava tulokas kilpailtuun luokkaan. Uuden Méganen Sport Tourer- farmarimalli saapuu syksyllä 2016. Diesel- ja sähkömoottorin hybridikin on tulossa. Se liittyy mallistoon vuoden 2017 aikana.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.