Koeajossa uusi Opel Astra – kova haastaja

05.10.2015 | Timo Suomala

Opel Astra uusiutuu täysin. Astran asenne ja ominaisuudet ovat kunnossa ja kompaktiluokan kilpailijat joutuvat ottamaan tulokkaan tosissaan.

Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty uusi Opel Astra yllätti tuoreella olemuksellaan, eikä dynaamisen muotoilun viehätys ole haalistunut ensikoeajolle Wienistä Bratislavaan lähdettäessä.

Astran virtaviivaista muotoilua rytmittävät korin terävät muotopokkaukset. Sulavuutta korostaa pitkälle perään laskeva kattolinja. Teräväksi eväksi muotoillun C-pilarin päällä kelluvalla katolla on visuaalisesti keventävä vaikutus. Ensimmäisenä autosta huomaa kuitenkin selvästi aiempaa matalamman keulan. Astra näyttää myös leveämmältä.

Vaikutelma kuitenkin hämää, sillä uusi Astra on nykysuuntauksen vastaisesti pienentynyt ulkomitoiltaan joka suunnassa. 4,37 metrisen Astran pituudesta on leikattu peräti 49 mm., ja auto on myös 25 mm matalampi ja 5 mm kapeampi. Akseliväli on lyhentynyt 23 millillä 2662 milliin.

Tiiviimmästä paketoinnista huolimatta uuden Astran ohjaamo tarjoaa edeltäjäänsä nähden paremmat sisätilat. Takajalkatilat ovat kasvaneet 35 millillä ja pääntilaa on edessä 22 mm enemmän. Käytännössä keskimittainen kuljettaja mahtuu hyvin istumaan takapenkille oman ajoasentonsa taakse. Myös kuljettajalle etutilat riittävät hyvin.

Uudelle kevytarkkitehtuurille rakentuva Astra on keventynyt ja on 120 kg edeltäjäänsä kevyempi. Parhaimmillaan, moottorivaihtoehdoista riippuen, auto on keventynyt jopa 200 kilolla, jota voi C-segmentissä pitää jo huomattavana suorituksena.

Uusi Astra saa keulalleen kolme bensiinimoottoria ja kaksi dieselmoottoria. Uutena perusmoottorina toimii yksilitrainen, turboahdettu kolmisylinterinen, joka kehittää 105 hv tehon. 170 Nm vääntö on käytössä laajalla1800- 4250 kierroksen alueella. Moottori kuljettaa Astraa taajama-ajossa kohtuullisesti. Kolmisylinterisen tyypillinen pörinä on ohjaamossa läsnä, muttei muodostu perusajossa häiritseväksi. Kiihdytykset jäävät kuitenkin maltillisiksi ja ohituksissa tarvitaan ennakoivuutta. Kolmisylinterisen kulutuslukemaksi luvataan 4,3 l/100km CO2-päästöjen jäädessä 99 grammaan. Vaihteisto on viisivaihteinen manuaali. 635 euron lisähinnalla saa ECT- robottiautomaatin, joka pudottaa kulutusta desillä ja päästölukeman 96 grammaan.

1,4-litraisesta Ecoflex turbomoottorista on tarjolla kaksi tehoversiota, 125 ja 150 hv. Vääntölukemat ovat vastaavasti 220 ja 230 Nm 2000-4000 kierroksen käyttöalueella. Näistä ensimmäisen parina on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Moottorien kulutus on pudonnut 11 prosentilla ja molempien tehoversioiden keskikulutukseksi ilmoitetaan 4,9 l/100km CO2-arvon ollessa 114 g/km. Tehokkaampi 150-hevosvoimainen tulee tuotantoon tammikuussa. Se on varustetasosta riippuen saatavilla joko kuusivaihteisena manuaalina tai automaattivaihteistolla. Koeajossa oli tehokkaamman moottorin käsivaihteinen versio, jonka tehot kuljettavat Astraa mallikkaasti. Vaikka 150 hevosvoiman teholukema on kuulosta korkealta, ei Astrassa ole sorruttu keinotekoiseen urheilullisuuteen, vaan auto näyttäytyy tasapainoisena ja suorituskykyisenä kokonaisuutena.

Bensiinipuolella on tarjolla myös tuhdimpi 1,6 Ecotec Turbo -moottori, jonka tehotarjonta on reipas tasalukema 200 hv. Sen suurin vääntömomentti on yliahtopaineella 300 Nm. Moottori tuo Astraa jo selvää urheilullisuutta, jonka potentiaali herää kunnolla henkiin 4000 kierroksen jälkeen. Suomeen tehomoottori saapuu keväällä. Kaikki bensiinimoottorit ovat kevytmetallisia.

Dieselvaihtoehtoa edustaa muusta Opel-mallistosta tuttu 1.6 CDTI -moottori, josta on siitäkin tarjolla kaksi tehoversiota, 110 ja 136 hv. Vääntömomentit kirjataan vastaavasti lukemiin 300 ja 320 Nm. Näistä ensimmäisessä on käsivaihteisto. Tehokkaamman saa varustetasosta riippuen sekä käsivalintaisena että automaattivaihteistolla. Molemmat vaihteistot ovat kuusivaihteisia. 110-heppaisen keskikulutuksen luvataan jäävän 3,4 litraan sadalla CO2 -lukeman ollessa 90 g/km. Tehokkaammalla dieselversiolla luvut ovat vastaavasti 3,7 l/100km ja 99 g/km. Automaatti lisää kulutusta kuusi desiä CO2-arvon ollessa 115 g/km.

Varustetasoja on uudessa Astrassa ytimekkäästi kaksi, Enjoy ja varustellumpi Innovation. Kolmisylinteriseen perusmoottoriin Innovation-taso kustantaa noin 1100 euroa. Muilla moottoreilla parempi varustelu nostaa hintaa noin 2000 eurolla. Perustasolla saa mm. nahkaverhoillun ja lämmitettävän ohjauspyörän, nopeudenrajoittimella varustetun vakionopeudensäätimen, seitsemäntuumaisen kosketusnäytön sekä ilmastoinnin. Innovation-tasolla pakettiin lisätään mm. sähköinen seisontajarru, avaimeton avaus- ja käynnistysjärjestelmä, automaatti-ilmastointi sekä lämmitettävät takapenkin reunapaikat. Varusteluun kuuluu myös Opel Eye -etukamera, johon sisältyy liikennemerkkien tunnistus, kaistaltapoistumisen varoitus ja kaistavahti, törmäyshälytys sekä törmäyksen esto alhaisissa nopeuksissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Innovation-tasolla kuljettajan istuin säätyy kuuteen suuntaan ja on varustettu ristiselän tuella. Pakettiin kuuluu myös keskikyynärnoja. Lisävarusteena on saatavilla lisätukea tarjoavat urheiluistuimet. Nahkaverhoilun yhteydessä istuimet saa kahdeksaan suuntaan säätyvinä AGR- versioina, joilla myös koeajoautot oli varusteltu. AGR- istuimet osoittautuivat koeajon aikana erinomaisiksi. Yhtä miellyttäviä istuimia on harvoin tarjolla. AGR- jakkaroihin kuuluu erikseen säädettävä reisituki, joka lisää mukavuutta ja mahdollistaa oman ajoasennon löytymisen. Premium-hengessä AGR- istuimissa on myös ilmastointi ja kuljettaja puolella myös hierontatoiminto.

Uudessa Astrassa erityistä huomiota herättäviä lisävarusteita ovat myös kokonaan ledein toteutetut ajovalot sekä Opelin oma OnStar-palvelu, joka Astran myötä on tulossa myös Suomeen. Opel käyttää led-valoista nimitystä IntelliLux LED Matrtix. Kyse on automaattisista ja mukautuvista led-ajovaloista. Valot kykeytyvät automaattisesti päälle taajamaan ulkopuolella nopeuden ja valaistusolosuhteiden mukaan. Valot rakentuvat yhteensä 16:sta led-yksiköstä ja vastaantulijoiden kohdalla valosta pimennetään häikäisevä osa. Koeajolla ajettiin valojen testaamiseksi erillinen pimeäajo. Ledien suurempi teho ja valkea valokeila parantavat huomattavasti näkyvyyttä. Valojen mukautuvuus eri ajotilanteisiin toimi myös moitteettomasti. Led- valojen verollinen hinta on kilpailukykyisesti noin 950 euroa.

Uusi Astra on ensimmäinen Opel-malli, johon OnStar-palvelun saa. Palvelu tarjoaa napin painalluksella yhteyden päivystäjään, joka voi esimerkiksi lähettää halutun reitin auton navigaattoriin, auttaa teknisissä ongelmissa tai etsiä reitin varrelta vaikkapa sopivan ravintolan. Varkaustilanteessa palvelu voi paikantaa ja pysäyttää auton. OnStar- toiminnon yhteydessä auton Wifi-verkkoon voi kytkeä samanaikaisesti seitsemän mobiililaitetta. Koeajolla palvelusta haettu ajoreitti toimi hyvin. Palvelu tulee Suomeen ensi vuoden lopulla ja kaikki palvelut tapahtuvat suomenkielellä.

Lisävarustelistalta löytyy myös pysäköintiavustin, joka sisältää etu- ja takasensorit sekä peruutuskameran. Saatavilla on myös mm. navigaattori sekä sähkötoiminen lasikattoluukku.

Kokonaisuutena uusi Astra antaa koeajossa voimakkaan myönteisen kuvan. Ohjaamoon kantautuvat äänet pysyvät vaimeina. Rengasmelu kasvaa karkealla tienpinnalla moottoriääniä suuremmaksi. Ohjaus on miellyttävä kompromissi. Se on kaupunkipyörityksessä kevyt, mutta säilyttää tuntonsa maantiellä. Ohjausvastetta ei ole ylikorostettu edes tehokkaimmissa 150- ja 200- hevosvoimaisissa versioissa. Ohjaamon laatuvaikutelma miellyttää. Kojetaulun kytkimien määrää on vähennetty ja ne on ryhmitelty selkeämmiksi kokonaisuuksiksi. Käytettävyydestä ei koeajon aikana löytynyt välittömiä puutteita.

Uuden Astran tavaratila vetää 370 litraa ja laajentuu haluttaessa 1210 litraan. Kooltaan se ei ole markkinoiden suurin, mutta tilan ja lastausaukon muoto on selkeä.

Uusi Opel Astra esitellään Suomessa lokakuun lopulla. Kolmisylinterisen perusmoottorin alkaen hinta on 21 264,11 euroa. Dieselin hinnat alkavat 23 894,68 eurosta.

Opelin myynti on kasvanut Suomessa kolmen vuoden ajan. Kasvu on tapahtunut Mocca- mallin johdolla. Mocan lisäksi Corsa ja tuore Karl ovat uudistaneet mallistoa ja mahdollistaneet usean volyymimallin myynnin. Maahantuoja lataa uuden Astran menestykseen suuria odotuksia. Täysin uudistunut Astra onkin ominaisuuksillaan terävä ase Opelin tavoitteissa kasvattaa markkinaosuuttaan suositussa C-segmentin kompaktiluokassa. 

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.