Koeajossa: Volkswagenin pikkuruinen automaatti-Up

09.10.2013 | Jani Kajander
Koeajossa: Volkswagenin pikkuruinen automaatti-Up

Miniautot – siis nämä varsinaisia pikkuautoja pienemmät menopelit – eivät perinteisesti ole kuuluneet suomalaisten suosikkeihin, mutta tilanne näyttää olevan muuttumassa.

Taustalla vaikuttaa monta asiaa, joista yksi lienee se, että pienimmänkin kokoluokan autot alkavat nykyisin olla jo melko kyvykkäitä. Päivittäiseen moottoritieajoon löytyy edelleen parempia vaihtoehtoja, mutta tarvittaessa matka taittuu nykyajan miniautolla varsin mallikkaasti pidemmällekin.

Viime vuoden kiinnostavimpia miniautouutuuksia oli VW-konsernin kolmikko Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up, jonka jälkimmäiset jäsenet menestyivät myynnillisesti kohtalaisen hyvin myös Suomessa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Viime vuoden lopulla miniautojen käsivaihteisten mallien vaihtoehdoksi lisättiin automatisoitu ASG-robotti, jota kokeilimme aiemmin (TL 15/12) Skodan kuorissa. Molemmissa vaihteistoissa on viisi pykälää. Kytkinpolkimeton Up on tarjolla kahtena varusteluversiona, joista kokeilimme kattavampaa White-mallia. Moottorina on aina tehokkaampi 75 hv -versio.

Volkswagen Up White Up 1.0 55 kW (75 hv) ASG -mallin vaihteisto on omassa ryhmässään aivan kelvollinen tuote, mutta tavanomaiseen automaattivaihteistoon sitä ei silti kannata verrata. Pykälien kytkeytymistä säestää nyykähdys, joka on sitä voimakkaampi, mitä vimmaisemmin kuljettaja pyrkii etenemään. Ennakoimalla – ja sopivassa kohdin kaasupoljinta keventämällä – vaihteet vaihtuvat varsin sujuvasti. P-pykälän puuttumisen vuoksi auto käynnistetään vaihteisto N-asennossa, mikä vaatii kuljettajalta totuttelua. Tarvittaessa pykäliä voi vaihtaa myös käsin. Ylin eli viides vaihde on välitetty maantieajoa silmällä pitäen varsin pitkäksi.

Tehoa on tämänkaltaiseen autoon aivan riittävästi, ja ajo-ominaisuuksien suhteen on helppo yhtyä kollega Kallioisen viime kesän laajamittaisesta testistä lainattuihin mielipiteisiin (TL 11/12): Up edustaa tämän autoryhmän kärkeä. Tarjolla on sekä kolmi- että viisiovinen versio, joista kokeilemamme viimeksi mainittu ajaa jo paljon isommankin auton asian. Entisestään ison auton tuntu lisääntyy, kun lisävarustelistalta ruksitaan mukaan reilun viidensadan euron hintainen tekniikkapaketti vakionopeudensäätimineen ja peruutustutkineen. Koeajamassamme yksilössä oli myös panoraamakatto (1 007 e).

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.