Luksusta idästä – koeajossa Hyundai Equus

13.01.2014 | Jens Dralle / AMS

Hyundai ei uskaltaudu luksussedanillaan vielä Eurooppaan. Miksei?

Pieni samettipussi Hyundai Equusin takaluukussa on liian kevyt sisältääkseen varapyöränpultteja ja liian pieni työkaluille. Mitä siellä siis voisi olla? Pussista löytyy yllättäen tohvelit, joihin on jopa kirjailtu auton mallimerkintä. Ne tuntuvat kuin toivottavan kuskin kotiin. Mitähän mieltä tämän luokan muiden autojen omistajat olisivat tästä? Tällaista varustetta ei ole S-luokan, 7-sarjan, A8:n tai Phaetonin takaluukussa tai muuallakaan autoissa, eikä sitä löydy niiden loputtoman pitkiltä lisävarustelistoiltakaan. Kun ei ole tietoa, kuinka monissa jaloissa tohvelit ovat ehkä jo käyneet, ne katoavat taas pussiin takaluukkuun.

Nyt paikalle kutsuttu kuskikin on suvainnut saapua. Allan Rushforth, Hyundai Motor Europen varatoimitusjohtaja, avaa peribrittiläiseen tyyliin oikean takaoven. Hän toteaa sivumennen, että tämä auto on se lyhyempi versio. Ai kuinka lyhyt? ”5,16 metriä.” Ahaa, pidempi siis kuin saman luokan saksalaiset autot. Jos se ei riitä, tarjolla on myös akseliväliltään 30 senttiä pidempi malli. Kun kyseessä ei ole kuitenkaan kuninkaallisten kruunajaiset tai valtiolliset juhlallisuudet, meille riittää hyvin vakiomallikin. Jo siinä on loputtomilla säätövaroilla varustettu yksittäinen takaistuin, ja kiiltävä jalopuu aaltoilee hattuhyllyltä kojelautaan asti.

Kun kädessä olevaa kaukosäädintä painelee sattumanvaraisesti, käännettävälle kuvaruudulle ilmestyy kartta. Sen mukaan olemme parhaillaan melomassa keskellä Tyyntä valtamerta, mutta vilkaisu ulos isoista tummennetuista laseista kertoo ihan muuta. Ainoa näkyvissä oleva vesialue on edelleen Rein-joki.

Rushforth luotsaa mustaa ja erittäin hiljaista luksusristeilijää hyvin rennosti suurkaupungin iltapäiväruuhkan läpi. Hän kertoo, että Hyundai myy jopa 20 000 Equusta vuodessa, Koreassa ja USA:ssa tosin.

Mitähän mieltä eurooppalaiset autonostajat olisivat autosta?

”Siitä emme ole tällä hetkellä varmoja. Hieman pienemmän Genesis-sedanin tuontia Eurooppaan harkittiin, mutta suunnitelmat ovat toistaiseksi jäissä”, Rushforth myöntää.

Equusista ei huomaa ensi vilkaisulta oikeastaan mitään tyypillisesti aasialaiselta tai korealaiselta vaikuttavaa, mikä johtaisi heti potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen katoamiseen. Pitkään saksalaisen premium-merkin palveluksessa Etelä-Koreassa ollut Rushforth selittää varovaisesti, että korealaiset osaavat arvostaa tämän luokan saksalaisia autoja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hienon Frankfurter Hof -hotellin edustalla Equus ei erotu juurikaan ässämersujen joukosta. Yksi hotellivieras tunnistaa silti auton ja kertoo, että Equus tulee pian myyntiin hänen kotimaassaan Omanissa. Siellä ostajat eivät USA:n tapaan ole niin uskollisia perinteisille merkeille. He osaavat arvostaa myös tässä autoluokassa Hyundain kunnianhimoa tuoda Equus vaihtoehdoksi vakiintuneille malleille. Euroopassa saadaan sen sijaan tyytyä vielä i30:een ja vastaaviin.

Mitähän limusiinipalvelujen käyttäjät sanoisivat Equusista?

”Jotkut asiakkaat eivät hyväksy vielä edes Audi A8:aa tarpeeksi edustavana, ja sen vuoksi kalustossa pitää olla aina Mersun S-sarja”, toteaa Oliver Szebrowski Frankfurtin lähistöllä toimivasta Revilo-limusiinipalvelusta.

Imagoa lukuun ottamatta hän ei huomaa Equusissa mitään negatiivista.

”Jopa penkin säätönapit ovat paremmassa paikassa kuin monissa muissa malleissa.”

Siirryn itse kuskin penkille. 19-tuumaiset pyörät lotisevat hiljaa parkkihallin lattialla, ja ulkona asfaltilla Equus nousee kevyesti ilmajousiltaan, kun 4,6-litrainen veekasi esittelee hieman 390 hepan ja 451 newtonin tehojaan. Koska lentävien hevosten – sitä Equus siis tarkoittaa, ja myös sen nokkamerkki symboloi sitä – tehoista ei ole tietoa, niitä ei pysty nyt käyttämään tässä vertauksessa.

Siitä huolimatta, istuuko takana oikealla vai edessä vasemmalla, Hyundain henkilöautojen suurimman mallin tarjoama hiljaisuus huumaa ja tekee dynaamisuudesta täysin toissijaisen asian. Onhan mukavuus tohveleissakin tärkein ominaisuus.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.