Nouseeko tykki-Pulsar GTI-tasolle? – "fundamentaalinen fiilisero"

07.06.2015 | Pasi Piironen

Tuulilasin alemman keskiluokan vertailuun talvella osallistunut 1,2-litrainen Pulsar jäi hieman muiden osallistujien varjoon suorituskykyosiossa. Pitkänlinjan Nissan-miesten ja -naisten ei kannata kuitenkaan vajota apatiaan suosikkimerkkinsä puolesta, sillä lääke lievään tehopuutostautiin on vihdoin löytynyt: Nissan Pulsar DIG-T 190 Tekna R.

Pulsar-malliston yläpäähän on nimittäin ilmestynyt 1,6-litrainen DIG-T versio, joka puskee ulos GTI-mäiset suorituskykyarvot. Huipputehoa bensaturbosta irtoaa 190 hevosvoimaa (140 kW) ja maksimiväännöksi ilmoitetaan 240 Nm laajalla 1 600–5 200 r/min alueella. Nollasta sataseen auton luvataan pinkaisevan 7,7 sekunnissa. Onko käsissämme siis legendaarisen Almera GTI:n manttelinperijä?

Valitettavasti ei. Ohjaamossa hyvin harva asia viittaa siihen, että nyt istutaan tavanomaista tehokkaammassa Pulsarissa. Istuimet ovat tutut nahkapintaiset tekna-istuimet, joihin ei ole loihdittu GTI-lisää esimerkiksi topakampien sivutukien muodossa. Oikeastaan ainoat asiat ohjaamossa, joista vauhtiversion erottaa alamaisistaan on nahkapintaisen ohjauspyörän paksut valkoiset tikkaukset sekä muoviset hiilikuitua jäljittelevät somistepaneelit kojelaudassa ja etuovien verhoilussa.

Pahimpia omistushaluja laimentava ”tavallisuus” ei sinänsä tule yllätyksenä, sillä Pulsarista tulee tarjolle myöhemmin pippurinen Nismo-versio, jonka tehojen huhutaan asettuvan 250 ja 300 hepan välille. Ensimmäisten kuvien perusteella tämä malli tulee rokkaamaan myös nuorekkaan sporttisella sisustuksellaan.

190-hevosvoimaista Pulsaria ei siis pidä luulla GTI-autoksi. Kun tämä seikan sisäistää itselleen, tajuaa auton todellisen luonteen. Tämähän on varttuneemmalle väelle sopiva piilosportti. Tehoa on koppaan nähden liiankin kanssa, mikä tekee ajosta mukavan jouheaa. Rekkojen ohi pääsee rivakasti myös ylimmillä vaihteilla ja ajamisessa on koko ajan tunne siitä, että voimaa on tarjolla enemmän kuin olisi tarvis. Eli vähän niin kuin ennen vanhaan, kun hyppäsi ”Yks kolmosesta” nuhapumpusta kaksilitraisen ”isolohkon” rattiin. Nyt samankaltainen fundamentaalinen fiilisero on helposti aistittavissa DIG-T 115:n ja 190:n välillä.

Ajettavuuden osalta näiden kahden mallin välinen ero on pienempi. Myös 190:stä vaivaa ohjauksen huono keskittämiskyky ja keinotekoinen tunto. Perusmallia alhaisempi tehostusaste ei yksinään pysty pelastamaan kokonaisuutta kiitettävän puolelle.

Jousitusmukavuuden osalta hommaa ei ole onneksi vedetty överiksi. Koeajettu versio oli alustaltaan pari piirua 115:stä tanakampi, muttei vielä ylikova arjen askareisiin. Kehuryöppyä Pulsar ei näillä eväin kuitenkaan ansaitse mutkatiepätkillä, vaan edustaa innostavuudeltaan ja ajokäytökseltään pikemminkin ok-tasoa. Tässäkään mielessä se ei siis yllä todellisten GTI-autojen kastiin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mitä tämä kaikki sitten maksaa? Tekna R -varusteisena hintalapussa lukee 29 490 euroa, mitä ei voi pitää kovin edullisena auton hyvästä varustelusta huolimatta. Tämänkin Pulsar-version isoin haastaja löytyy omasta peilistä. Qashqain saa DIG-T 163 moottorilla Acenta-varusteisena 28 190 eurolla. Omalla kohdalla valinta olisi helppo. Pisteet Kassulle.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

 

 

        

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.