Perheenisä testaa: Skoda Octavia Combi RS kiihdyttää tunteita

07.12.2015 | Velimatti Sutela

Skodan Octavia Combi RS ryntäsi kauppoihin pää edellä. Ei ole epäilystäkään, etteikö auto myisi hyvin. Tai ainakin sen pitäisi. Hinta-laatusuhde on kohdallaan ja koeajon perusteella rakastuminen – tai ainakin ihastuminen – autoon tapahtuu yhtä nopeasti kuin ensitreffeillä.

Skoda Octavia Combi RS on kaunis auto. Niin kaunis kuin Skoda vain voi olla. Auto on linjakas, sporttinen ja vieläpä tyylikäs. Ehkä ulkonäölle tulee hieman liikaa kehuja, mutta sanottu mikä sanottu.

Arvosteluissa käytetään liikaa sanaa tilaihme. Mutta muutakaan sanaa Octaviasta ei voi keksiä. Tavaratilaan mahtuu kaikki, mitä sinne tarvitseekin mahtua. Jalkatilaa löytyy koripallon avausviisikollekin. Myös ajajalle löytyy oma paikkansa varsin sporttisessa istuimessa. Auton todellisen luonteen saa kuitenkin selville vasta, kun painaa peukalolla moottorin käyntiin.

220 hevosvoimaa ilmoille jysäyttävä Octavia ei ole markkinoiden hiljaisin, mutta renkaiden "meteli" unohtuu nopeasti, kun tutustuu DSG-vaihteistoon.

Octavia Combi RS on peto. Ensimmäinen kaasunpainallus antaa ymmärtää, että kyseessä on normaalivoimainen 2,0 litran moottori. Pienellä viiveellä automaatti-DSG näyttää kuitenkin voimansa ja olet kiitoradalla valmiina nousuun. Kiihdytyksen voima on yllättävä, ja DSG-vaihteistoa on opittava käyttämään vaihtaessa kaistaa tai ohituksissa. Mutta ohi uudella Octavialla pääsee – ja helposti. Vaihteiston kanssa pitää olla kuitenkin tarkkana, kun tie on märkä. Kova voimantuotto aiheuttaa helposti pito-ongelmia ja luistoa.  

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kun DSG-vaihteisto on hallussa, auto on ällistyttävän helppo ajaa. Se tuntuu turvalliselta, vahvalta ja loogiselta. Erityisesti mutkaisella tiellä auto tietää, mitä se tekee. Ja auton kovahko alusta kertoo myös, mistä tienpinnasta on kysymys.

Octavia RS on Skodalta nerokas myyntiauto, jota kannattaa kokeilla – niin automaattivaihteisena kuin manuaalina. Tilan ja näön puolesta RS Combi on yksi parhaista, ja tehot huomioiden auto on myös kohtalaisen taloudellinen.

Kirjoittaja on vieraileva koeajaja, perheenisä ja Urheilulehden uutispäällikkö.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.